W dniu 19 stycznia 2010 roku Trybunał Konstytucyjny rozpozna skargę konstytucyjną Ryszarda G. dotyczącą zasad skreślania z listy pilotów morskich.
Decyzją Dyrektora Urzędu Morskiego Ryszard G. został skreślony z listy pilotów morskich. Minister Gospodarki Morskiej utrzymał w mocy zaskarżoną decyzję. Skarga do WSA i skarga kasacyjna do NSA zostały oddalone.
Kwestionowany przepis stanowi podstawę do skreślenia osoby fizycznej z listy pilotów morskich w razie zajścia jednej z przewidzianych w nim okoliczności. Jedną z nich jest ukończenie przez pilota 65 roku życia. Zdaniem skarżącego warunek ten jako samoistna podstawa skreślenia z listy pilotów nie znajduje oparcia w kryterium "ważnego interesu publicznego" przewidzianego w konstytucji. Skutkuje natomiast pozbawieniem możliwości wykonywania zawodu pilota morskiego - a jeśli jest on wykonywany w ramach działalności gospodarczej łączy się z jej ograniczeniem.
Zdaniem skarżącego mamy tu do czynienia nie z wolnością, lecz z obowiązkiem prowadzenia działalności w określonej formie, co stanowi rażące naruszenie zasady wolności działalności gospodarczej. Ponadto ustanowiona regulacja jest nieproporcjonalna do celu, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony interesu podmiotów korzystających z usług świadczonych w ramach tego zawodu.
Kwestionowany przepis, zdaniem skarżącego, jest niezgodny z Międzynarodową Konwencją o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy. Kryterium wieku jest tu usytuowane jako rozpatrywane łącznie z pozostałymi przesłankami umożliwiającymi uzyskanie świadectwa pilota morskiego.
TK/AS
Zobacz także: