Rada Ministrów przyjęła założenia nowej Polityki Konsumenckiej na lata 2010-2013, która ma zwiększyć wiedzę zarówno przedsiębiorców i konsumentów na temat obowiązujących praw, jak i kontrole wzorców umownych dotyczących szczególnie transakcji zawieranych na wiele lat i na duże kwoty oraz rozwinąć pozasądowe metody rozstrzygania sporów.

W latach 2010-2013 realizowany będzie już szósty program rządowy określający ramy i priorytety prac Rady Ministrów w zakresie ochrony słabszych uczestników rynku w Polsce. Główne cele wskazane w dokumencie przygotowanym przez UOKiK to: rozwój bezpiecznego, przyjaznego konsumentom rynku, dialogu konsumenckiego, wzmacnianie mechanizmów samoregulacyjnych, tworzenie efektywnego systemu poradnictwa i dochodzenia roszczeń konsumenckich, inicjowanie zmian legislacyjnych, aktywna polityka informacyjno-edukacyjna.

Dokument zakłada także dalsze promowanie form polubownego rozstrzygania sporów pomiędzy konsumentami a przedsiębiorcami. Jest to tania i skuteczna metoda dochodzenia praw, zdecydowanie krótsza niż postępowanie przed sądem powszechnym.

Dlatego zdaniem UOKiK-u warto zastanowić się nad wprowadzeniem prawnych regulacji zobowiązujących przedsiębiorców do uczestnictwa w postępowaniu polubownym. Takie rozwiązanie funkcjonuje już m.in. w Austrii, Holandii, Irlandii i dotyczy głównie branży telekomunikacyjnej, usług finansowych i energetycznych.

Ponadto przyjęty przez rząd dokument dużą wagę przywiązuje do przeglądu unijnych dyrektyw dotyczących ochrony praw słabszych uczestników rynku. Działania te mają na celu uproszczenie, ujednolicenie oraz zwiększenie przejrzystości aktów prawnych w szczególności odnoszących się do transakcji transgranicznych.

PS/UOKIK