UOKiK przeprowadził kontrolę 34 przedsiębiorców i zakwestionował 77 praktyk niezgodnych z prawem. Z raportu Urzędu wynika, że bardzo często ofiarami nieuczciwych akwizytorów były osoby starsze.

W I połowie 2012 roku UOKiK skontrolował 34 przedsiębiorców. Wątpliwości Urzędu wzbudziły wzorce stosowane przez 33 z nich.

Odstąpienie od umowy

Wymóg zwrotu towaru osobiście w siedzibie przedsiębiorcy - to przykład postanowienia, które wzbudziło zastrzeżenia Prezes UOKiK. Prezes Urzędu ustaliła także, że niektórzy przedsiębiorcy nie wręczają konsumentom obowiązkowego formularza odstąpienia od umowy, albo informują o tej możliwości bardzo małą, trudną do odczytania czcionką. W związku z tym, w opinii UOKiK, klienci, w tym wielu seniorów, mogło nie dowiedzieć się o przysługujących im prawach.

Zobacz: Zgoda UOKiK na koncentrację na rynku usług ochroniarskich

Windykacja

Ponadto prezes UOKiK zakwestionowała postanowienia nieprecyzyjnie określające konsekwencje w sytuacji braku spłaty rat za towar. Niektórzy przedsiębiorcy zastrzegają, że w takiej sytuacji mają prawo złożyć wizyty konsumentowi, koszt jednej wyniesie maksymalnie 300 zł. Zdaniem Urzędu, konsument musi precyzyjnie wiedzieć, ile będzie musiał zapłacić za działania windykacyjne, kiedy oraz ile razy można je stosować. Prezes skieruje pozwy do sądu o uznanie kwestionowanych postanowień za niedozwolone.

Zobacz: Spółdzielnie mieszkaniowe pod kontrolą UOKiK

W wyniku kontroli Prezes Urzędu zostanie wszczętych 26 postępowań w sprawie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów wobec wszystkich skontrolowanych przedsiębiorców, ponadto zostanie wytoczone 10 pozwów o uznanie klauzul za niedozwolone. Działania Prezesa Urzędu obejmą 33 przedsiębiorców.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

Zgoda UOKiK na przejęcie Centralnego Ośrodka Informatyki i Górnictwa

Fundusz Hipoteczny Dom wprowadził klientów w błąd