W dniu 11 kwietnia 2012 roku weszło w życie rozporządzenie, które określa warunki bezpiecznego uprawiania żeglugi jachtów morskich.

Chodzi o rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 r. w sprawie bezpiecznego uprawiania żeglugi przez jachty morskie, które precyzuje warunki w zakresie bezpiecznej żeglugi morskiej, w zależności od długości jachtu oraz rejonu pływania. Rejony te zostały szczegółowo określone w rozporządzeniu. Takich obszarów wyróżniono pięć.

Rozporządzenie stanowi, iż w celu zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi kapitan jachtu powinien zadbać oto, aby każdy członek załogi oraz pasażer zapoznany został z zasadami użytkowania środków ratunkowych będących na wyposażeniu jachtu morskiego oraz rozkładem alarmowym.

Ponadto nowe przepisy stanowią, iż jacht może być używany w żegludze morskiej, jeżeli odpowiada wymaganiom bezpieczeństwa w zakresie stanu technicznego, obsadzenia załogą, wyposażenia w środki ratunkowe, sprzęt sygnałowy, nawigacyjny i ochrony przeciwpożarowej, urządzenia radiokomunikacyjne, wyposażenia pokładowego i awaryjnego oraz innym wymaganiom określonym w rozporządzeniu.

Rozkład alarmowy

Ponadto na jachcie morskim powinien zostać opracowany rozkład alarmowy stosownie do ilości osób, środków ratunkowych i urządzeń ratunkowych oraz przeciwpożarowych. Rozkład alarmowy powinien określać sygnały alarmowe, ich charakterystykę oraz sposób postępowania i zadania członków załogi na wypadek alarmu.

Taki rozkład alarmowy opracowuje armator. Rozporządzenie stanowi, iż rozkład powinien być sporządzony w języku polskim, a jeżeli jacht żegluje po wodach międzynarodowych również w języku angielskim.

Na jachtach, na których liczba członków załogi wynosi mniej niż 5 osób, rozkład alarmowy może być zastąpiony określonymi przez armatora zasadami postępowania członków załogi w sytuacjach zagrożenia oraz niezbędnymi ćwiczeniami w tym zakresie.

Plan ochrony pożarowej

Ponadto na jachcie morskim o długości co najmniej 24 m ustala się plan ochrony pożarowej. Taki plan musi określać liczbę, rodzaj i rozmieszczenie sprzętu ochrony przeciwpożarowej oraz plan rozmieszczenia środków ratunkowych. Plan ochrony pożarowej również opracowuje armator.

Obydwa plany muszą zostać zatwierdzone przez dyrektora urzędu morskiego właściwego dla portu macierzystego jachtu.

Także ze względu na kwestie bezpieczeństwa armatorzy jachtów komercyjnych powinni zbierać informacje o osobach znajdujących się na jachcie z podziałem na listę pasażerów oraz listę członków załogi jachtu.

Zobacz także:

PPP niedostatecznie wykorzystane w sporcie, rekreacji i turystyce

Rejs żeglarski adwokatów