Prezes UOKiK uznała, że działania spółki Intrum Justitia, polegające na kierowaniu pism do dłużników, które wprowadzały ich w błąd naruszyły zbiorowe interesy konsumentów. Na Spółkę została nałożona kara w wysokości ponad 220 tys. zł.

Z doświadczeń UOKiK wynika, że firmy windykacyjne nie zawsze respektują prawa konsumentów. Intrum Justitia prowadzi windykację wierzytelności na zlecenia przedsiębiorców. Kontaktuje się z dłużnikami listownie, telefonicznie lub za pośrednictwem windykatorów.
Jak wynika z przeprowadzonej analizy – w pismach spółka informowała, iż działania operacyjne podejmowane przez inspektorów związane są z bezpośrednimi wizytami w siedzibie dłużnika zmierzającymi do wyegzekwowania ciążącego na nim obowiązku zapłaty.
Zdaniem UOKiK wywoływanie błędnego przekonania konsumentów, co do uprawnień windykatora jest bezprawne. UOKiK twierdzi także, iż firmy zajmujące się windykacją nie mogą wzywać dłużników do osobistego stawiennictwa pod podanym adresem.
Okoliczność łagodzącą stanowi fakt, że spółka zaprzestała stosowania nieuczciwych praktyk jeszcze przed zakończeniem postępowania. UOKiK przypomina, że w razie zastrzeżeń do postępowania przedsiębiorcy zajmującego się windykacją, konsumenci mogą liczyć na pomoc miejskich lub powiatowych rzeczników konsumentów czy tez organizacji pozarządowych.

EK/UOKiK

Zobacz także:

Abuzywne klauzule telekomunikacyjne

Warunkowa zgoda UOKiK dla Kompanii Węglowej