Prezes UOKiK uznała, iż Polkomtel, Polska Telefonia Cyfrowa, PTK Centertel i P4 uzgadniali sposób postępowania wobec hurtowego operatora telewizji mobilnej, przez co opóźnili rozwój nowych usług na polskim rynku.

W 2009 roku Urząd Komunikacji Elektronicznej rozstrzygnął konkurs na rezerwację częstotliwości umożliwiających m.in. odbiór telewizji w telefonie komórkowym w technologii cyfrowej (DVB-H). Startowały w nim dwa podmioty - spółka Info-TV-FM oraz konsorcjum Mobile TV, zawiązane specjalnie w tym celu przez czterech operatorów komórkowychPolkomtel, Polską Telefonię Cyfrową, PTK Centertel i P4. Rezerwację częstotliwości otrzymał Info-TV-FM. Świadczenie usług odbiorcom indywidualnym na szeroką skalę wymagało podpisania umów z operatorami telefonii komórkowej. Wątpliwości Urzędu wzbudziły niepokojące sygnały docierające z rynku dotyczące zachowania operatorów po przegraniu konkursu. We wrześniu ubiegłego roku Prezes Urzędu wszczęła postępowanie antymonopolowe w związku z podejrzeniem zawarcia nielegalnego porozumienia pomiędzy czterema operatorami komórkowymi.

Zobacz: UOKiK wykrył niedozwolone praktyki na rynku sprzedaży sprzętu turystycznego

Na podstawie posiadanych dokumentów Urząd uznał, że uczestnicy konsorcjum zawartego na potrzeby konkursu, po jego przegraniu, uzgadniali działania wobec zwycięzcy. Operatorzy wspólnie oceniali proponowane przez zwycięzcę warunki finansowe i biznesowe współpracy oraz uzgadniali działania PR polegające na publicznym kwestionowaniu ważności i wiarygodności oferty Info-TV-FM. Zachowania konkurentów doprowadziły do zaburzenia mechanizmu skutecznej konkurencji. Ograniczyły wzajemną niepewność operatorów, co do oceny oferty Info-TV-FM przez każdego z nich i możliwości podjęcia indywidualnej współpracy. Trwające ponad dwa i pół roku nielegalne porozumienie wstrzymało rozwój rynku hurtowego telewizji DVB-H., a konsumenci zostali pozbawieni możliwości korzystania z usług telewizji mobilnej przez telefon.

Zobacz: Loterie smsowe pod lupą UOKiK i UKE

Ustaleń dokonywano na licznych spotkaniach na wysokim szczeblu, głównie w gronie przedstawicieli operatorów w zarządzie i radzie nadzorczej konsorcjum, również z udziałem prezesów. Jednocześnie uczestnicy porozumienia zdawali sobie sprawę z bezprawności prowadzonych działań. Świadczy o tym np. wymiana wewnętrznej korespondencji elektronicznej, w której pracownicy jednego z operatorów informowali się wzajemnie, że pozostali zmawiający zdają sobie sprawę z ryzyka antymonopolowego.

Wszyscy uczestnicy kartelu otrzymali nakaz zaniechania praktyki oraz kary finansowe w łącznej wysokości ponad 113 mln zł. Decyzja nie jest prawomocna.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK ukarał firmę udzielającą szybkich pożyczek

Polkomtel zapłaci 130 mln zł za uniemożliwienie kontroli UOKiK