W dniu 28 kwietnia Senat RP przyjął uchwałę, w której uwzględnił część postulatów zgłaszanych przez stronę społeczną, w trakcie prac legislacyjnych nad ustawą o refundacji leków, środków spożywczych specjalnego przeznaczenia oraz wyrobów medycznych wchodzącą w skład tzw. pakietu zdrowotnego.

O zmiany w tej ustawie oraz w innych wchodzących w skład pakietu zdrowotnego – na każdym etapie prac legislacyjnych – walczył Business Centre Club, zwracając uwagę na szereg kontrowersyjnych rozwiązań i niezgodność z Konstytucją.

Wyrażamy przekonanie, że Sejm przyjmie poprawki wniesione w Senacie, które w naszej ocenie w większości są korzystne dla producentów , hurtowników i aptekarzy, a przede wszystkim pacjentów – wyjaśnia BCC.

Senat w swoich poprawach wniósł o usunięcie zapisu dotyczącego przekazywania przez firmy farmaceutyczne 3 proc. quazi podatku refundacyjnego.
Przyjął poprawkę dotyczącą tzw. mechanizmu paybacku ograniczając go do 50 proc. przekroczonego budżetu na refundację leków. Wniósł zmianę dotyczącą wysokości całkowitego budżetu na refundację w roku 2012 , który ma być równy kwocie kosztów poniesionych w 2010 roku na pokrycie świadczeń gwarantowanych.
Uwzględnił także stopniową zmianę w latach 2012 – 2013 wysokości (7%, 6% i 5%) urzędowej ceny zbytu i formy wprowadzania marży hurtowej oraz wprowadził korzystne dla przedsiębiorców zmiany w warunkach zawieranych umów refundacyjnych między aptekami a NFZ.


W opinii BCC na podkreślenie i uznanie zasługuje przeprowadzona w Senacie RP forma pracy i styl debaty nad ustawą. Rozpatrywano ją bez pośpiechu i presji czasu z udziałem zainteresowanych podmiotów w trzech senackich komisjach: zdrowia, gospodarki narodowej i ustawodawczej, w oparciu o opracowaną w Biurze Analiz i Dokumentacji Kancelarii Senatu opinię prawną na temat zgodności z Konstytucją RP.

BCC podtrzymuje jednak opinię, że wprowadzenie sztywnych marż i cen na leki refundowane oraz całkowity zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych pozostaje w sprzeczności z zasadami wolnego rynku i swobody działalności gospodarczej. Podzielamy obawy wielu środowisk medycznych, że przyjęcie ustawy refundacyjnej nawet w wersji poprawionej przez Senat RP może skutkować ograniczeniem dostępu pacjentów do niektórych leków.

Uważamy, że ze względu na istniejące różnice ocen dotyczących zgodności ustawy refundacyjnej z Konstytucją RP, aktualnym pozostaje wniosek BCC do Prezydenta o skierowanie tej ustawy do Trybunału Konstytucyjnego.

W opinii BCC Polsce potrzebna jest reforma systemu stanowienia prawa. Wymaga to jednak współdziałania wszystkich parlamentarnych ugrupowań politycznych – czego niestety zabrakło w pracach nad ustawą refundacyjną i innymi ustawami z tzw. pakietu zdrowotnego.

BCC po raz kolejny opowiada się za utworzeniem profesjonalnej, apolitycznej oraz niezależnej Krajowej Rady Legislacyjnej powoływanej przez Prezydenta RP, która mogłaby być niekwestionowanym arbitrem w rozstrzyganiu powstających w trakcie procedury legislacyjnej wielu sporów i konfliktów na linii: rząd – społeczeństwo – pracodawcy – eksperci.

PS/źródło:BCC

Zobacz także:

BCC: Rozwojowi społeczeństwa informacyjnego w Polsce potrzeba koordynacji

BCC dostrzega potrzebę stanowienia dobrego prawa