Polski Związek Motorowy Okręgowego Zespołu Działalności Gospodarczej w Bydgoszczy został ukarany przez UOKiK za stosowanie postanowienia naruszającego zbiorowe interesy konsumentów.

Postępowanie w tej sprawie zostało wszczęte na podstawie informacji od miejskiego rzecznika konsumentów w Toruniu i dotyczyło jednego z płatnych parkingów w tym mieście prowadzonego przez Polski Związek Motorowy OZG. Urząd ustalił, że przedsiębiorca w regulaminie przechowywania samochodów stosuje postanowienie wpisane do rejestru klauzul niedozwolonych.

Postanowienie stanowiło, iż pozostawienie pojazdu i nie opłacenie postoju przez okres dłuższy niż 3 miesiące uważać będzie się jako pojazd porzucony z wszystkimi konsekwencjami.

Zgodnie zatem z warunkiem stosowanym przez Związek, samochód, który stał na parkingu dłużej niż trzy miesiące, uważany był za porzucony. Tym samym, przedsiębiorca wyłączył swoją odpowiedzialność za powierzony pojazd i zwolnił się z obowiązku jego zwrotu konsumentowi, a także mógł nim dowolnie dysponować.

Zgodnie z prawem, właściciel parkingu odpowiada za powierzony mu na przechowanie samochód. Gdy nie płacimy za parking, ma prawo obciążyć nas kosztami jego przechowywania. Może także wyznaczyć czas na odebranie pojazdu. Niedozwolone jest jednak arbitralne decydowanie, że nieodebranie pojazdu z parkingu oznacza, że właścicielowi jest już niepotrzebny.

Prezes UOKiK uznała, że Polski Związek Motorowy OZG naruszył zbiorowe interesy konsumentów i nałożyła na niego karę w wysokości 2 763 zł. Decyzja nie jest ostateczna.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

Polkomtel zapłaci 130 mln zł za uniemożliwienie kontroli UOKiK

Podsumowanie działalności UOKiK za rok 2010