Z dniem 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz znowelizowana ustawa o swobodzie działalności gospodarczej. Nowe regulacje umożliwiają przedsiębiorcom m.in. samorejestrację firmy.

Przedsiębiorca uzyska także wiarygodne informacje o potencjalnych partnerach biznesowych oraz zachowa ciągłość okresów składkowych w przypadku zawieszenia działalności.

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG) została wprowadzona na mocy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Zastąpiła lokalne ewidencje prowadzone w gminach.

Na mocy nowych przepisów przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia poprawnego wniosku o wpis do CEID lub po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. We wniosku można określić późniejszy termin rozpoczęcia działalności niż data jego złożenia. Podstawową formą wpisu do CEIDG jest tzw. samorejestracja, czyli składnie wniosku za pomocą formularza na stronie internetowej.

Ponadto w ramach CEIDG powstanie rejestr pełnomocnictw. Tym samym zniknie obowiązek posługiwania się osobnym pełnomocnictwem, jeśli fakt jego udzielenia został wcześniej uwidoczniony w CEIDG. Zgodnie z przepisami rejestr ma ruszyć od 1 stycznia 2012 r.

Ważne zmiany dotyczą zawieszania działalności gospodarczej. Nowe regulacje pozwolą zawiesić działalność na określoną liczbę dni, miesięcy albo miesięcy i dni. Minimalny okres zawieszenia to 30 dni. W ten sposób zostanie zapewniona ciągłość okresów składkowych.

Większość przepisów nowelizacji zaczęła obowiązywać 1 lipca 2011 roku. Wyjątkami są: art. 1 pkt 7 lit. a tiret czwarte, art. 1 pkt 7 lit. b i lit. e, art. 1 pkt 8 oraz art. 4 - wejdą w życie 1 stycznia 2012 r. oraz art. 6 - zacznie obowiązywać 12 lipca 2011 roku.

Paulina Szewioła

Zobacz także:

Znak towarowy - czy warto rejestrować w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej?

Obowiązki przedsiębiorców w świetle ustaw konsumenckich