Agnieszka Żbikowska, prawnik, ekspert wieszjak.pl oraz porada-prawna.prawnik.pl

Marketing usług prawniczy w ostatnich latach budził wiele kontrowersji wśród prawników jednakże nic nie stoi na przeszkodzie, aby prawnicy podawali informacje o swojej działalności do publicznej wiadomości. Kancelaria oprócz misji prawnej wykonywania zawodu zaufania publicznego jest także firmą, która ma osiągać dochody . Osiąganie dochodów jest to cel ekonomiczny każdej firmy. Aby osiągnąć cel ekonomiczny tj. konkretny zysk należy poczynić szereg czynności i starań z tzw. strategii marketingowej. Oczywiście nie można porównać kancelarii z Marketem, gdzie chce się sprzedać byle jaki produkt, aby dużo bo liczy się zysk.

Usługi kancelarii to ,, produkt”” który musi być najwyższej jakości. A najwyższa jakość powinna być widoczna od przekroczenia progu kancelarii. I wcale nie chodzi wyłącznie o to - aby kancelaria wyposażona była w najnowsze i najdroższe skórzane meble. Klient który zazwyczaj przypadkowo trafia do kancelarii po raz pierwszy zwróci uwagę na wszystko począwszy od oceny wizerunku kancelarii z zewnątrz ( czyli w jakim miejscu się znajduje) poprzez ocenę wnętrza kancelarii. Jeżeli poczekania dla klienta będzie ciasna, a ze ścian będzie odpadał tynk to najprawdopodobniej klient opuści taka kancelarię i przy okazji opowie kilku swoim znajomym o tym fakcie. Jednym słowem uszczerbek na wizerunku murowany. Tak więc estetyka wnętrza jest bardzo ważna . I czasem lepiej jest zainwestować odrobinę w wystrój wnętrza, aby od progu kancelarii widać było że jest to kancelaria która oferuje pełen profesjonalizm.

Kolejną rzeczą na którą klient zwróci uwagę to wizerunek osób pracujących w kancelarii. Warto więc wprowadzić trochę rygoru co do stroju personelu - bo jak się czasami okazuje moda nie zawsze jest dobrym wyznacznikiem stroju do pracy. Stosowny wygląd pracowników kancelarii to dobra wizytówka dla firmy.

Klienci zazwyczaj nie są w stanie ocenić podczas pierwszej wizyty w kancelarii jakości świadczonych usług , dlatego opierają się wyłącznie na ocenie wizualnej. Dlatego też tak ważny jest wizerunek samego prawnika. Stosowny ubiór, zachowanie zgodne z zasadami savoir vivru. W ciągu minut prawnik musi przekonać klienta , że to właśnie on jest w stanie rozwiązać problem klienta.

Ustawodawca zakazuje reklamy usług prawnych jednakże nie są zakazane inne formy informacji prawnej jak np. publikowanie informacji na temat prowadzonej działalności w tzw. katalogach firm- klient bowiem ma prawo do informacji o usługach kancelarii w konkretnych branżach . Obecność prawnika w mediach - prawnik ekspert odpowiada na pytania czytelników, publikuje w pismach fachowych- oczywiście w pismach poważnych i szanowanych.

Udział w konferencjach tematycznych - dla klientów i potencjalnych klientów kancelarii to również dobry sposób pozyskania klienta. Działalność pro bono - inicjatywy społeczne kancelarii, np. bezpłatna obsługa ważnych społecznie organizacji, pomoc potrzebującym to także doskonały sposób by pokazać swoją działalność na większym forum. Otwarte drzwi - dla studentów poszukujących pracy, konkursy, targi pracy, oraz organizacja ciekawych wykładów na uczelniach , a także spotkania okolicznościowe to budowanie relacji z klientami , a co za tym idzie pozytywnego wizerunku kancelarii .

Dobrym rozwiązaniem jest zatrudnienie w kancelarii specjalistów od marketingu. Zazwyczaj czynią tak duże kancelarie. Natomiast dla małej kancelarii jest to często zbyt poważny koszt do realizacji. Dlatego też warto jest wtedy skorzystać z profesjonalnych szkoleń dla prawników w tym zakresie. Np. Szkoleń organizowanych przez INFOR. Na takim szkoleniu prawnicy krok po kroku poznają tajniki skutecznego marketingu, w tym zasady pozyskiwania nowego klienta, zasady poprawy wizerunku kancelarii . A jak wiadomo poprawa wizerunku kancelarii zawsze wiązać się będzie z poprawą dochodowości kancelarii.