statystyki

Zakaz reklamy dzieli palestrę

autor: Ewa Maria Radlińska08.10.2013, 07:53; Aktualizacja: 08.10.2013, 08:50
prawo, sąd, sprawiedliwość

Czy rynek zmusi adwokatów do reklamy?źródło: ShutterStock

Zakaz reklamowania się adwokatów powinien zostać utrzymany, choć należy rozważyć katalog wyjątków. To pogląd prezentowany przez większą część adwokatów debatujących nad zmianami w tym zakresie podczas zakończonej w sobotę konferencji „Czy rynek zmusi adwokatów do reklamy?”. Zorganizowały ją w Łodzi Komisja Etyki przy Naczelnej Radzie Adwokackiej (NRA) i Okręgowa Rada Adwokacka w Łodzi.

Reklama


Reklama


Co wolno dziś

Chodzi o par. 23 kodeksu etyki adwokackiej, w myśl którego adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy. Może on informować o swojej działalności zawodowej pod warunkiem, że nie narusza w ten sposób zasad etycznych, przepisów, nie wprowadza w błąd i działa z poszanowaniem tajemnicy zawodowej. W efekcie może na dokumentach firmowych, w książkach telefonicznych czy na stronach internetowych zamieszczać poza danymi i logo kancelarii także informacje o rodzaju i zakresie świadczonej pomocy prawnej ze wskazaniem preferowanych dziedzin prawa.

Adwokaci wskazują jednak, że między zakazaną reklamą a dopuszczalną informacją jest cienka granica i to wymaga zmian. W dodatku jak się okazało, mimo że za złamanie zakazu etyki grozi postępowanie dyscyplinarne, to jednak takie sprawy można policzyć na palcach jednej ręki. Zakaz więc, w opinii części adwokatów, jest martwy.

A co ma być jutro

Debata jedynie potwierdziła podział środowiska na adwokatów domagających się zniesienia zakazu i tych dostrzegających potrzebę jego utrzymania. Podczas sobotniego głosowania spośród kilkudziesięciu osób jedynie dwie głosowały za całkowitym zniesieniem zakazu reklamy. Zdecydowana część uczestników konferencji opowiadała się za złagodzeniem, ale jednak utrzymaniem zakazu.

Adwokat Andrzej Michałowski, były wiceprezes NRA, uważa, że jeżeli młodzi członkowie samorządu są przekonani, że zniesienie zakazu może im ułatwić start w zawodzie, to nie można ich oczekiwań zbywać stwierdzeniem, że reklama nigdy nie była potrzebna.

– Są zawody, w których zakaz reklamowania się jest wpisany w ich naturę. W podobnej sytuacji do adwokatów są np. lekarze czy nauczyciele – wskazuje jednak adwokat Jerzy Naumann, były prezes Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Adwokatury.

I pyta: jak mieliby się reklamować, skoro tu chodzi o niematerialny charakter świadczonych usług.

Zdaniem mec. Naumanna uwolnienie od zakazu reklamy właśnie dla adwokatów początkujących oraz tych o niewielkiej praktyce okaże się zabójcze. Rynek zostanie bowiem przejęty przez podmioty, które będzie stać na kosztowną ekspozycję.

Jeden z prelegentów, adwokat Karol Orzechowski, zakwestionował już jednak sam tytuł konferencji.

– Pytanie, czy rynek zmusi adwokatów do reklamy, jest nieracjonalne. Rynek zmusił ich do tego już dawno – wskazał.

Dlatego postulował zniesienie zakazu reklamy.

– Wystarczyłoby za pomocą klauzul generalnych wyznaczać, w ramach orzecznictwa sądów dyscyplinarnych, rozsądne granice – proponował.

Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Zapoznaj się z regulaminem i kup licencję

Reklama


Źródło:Dziennik Gazeta Prawna

Polecane

Reklama

  • hahahaha(2013-10-08 09:19) Odpowiedz 00

    Tysiące młodych adwokatów i radców każdego roku rozwalają te zawody od środka. Macie za swoje prawnicy:)))

  • Patrząc tak z boku.(2013-10-08 10:03) Odpowiedz 00

    To nie młodość a brak doświadczenia je rozwala, jeśli nie potrafisz sprawy ciągnąć wystarczająco długo, aby jak pasożyt się nią nasycić finansowo, to może wydawać się nieporozumieniem. Teraz wszystko przyśpiesza nawet korzystający z tych usług zauważają problem w definiowaniu co jest etyczne a co nie.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Prawo na co dzień

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama