Co roku blisko 10 proc. wypadków na polskich drogach ma miejsce na przejściach dla pieszych. Wina za ich spowodowanie rozkłada się mniej więcej równo między kierowców a niezmotoryzowanych. Jeśli chodzi o wypadki spowodowane przez pieszych, 57 proc. zdarzeń było spowodowane wejściem na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd.
Co roku blisko 10 proc. wypadków na polskich drogach ma miejsce na przejściach dla pieszych. Wina za ich spowodowanie rozkłada się mniej więcej równo między kierowców a niezmotoryzowanych. Jeśli chodzi o wypadki spowodowane przez pieszych, 57 proc. zdarzeń było spowodowane wejściem na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd.
W obecnie obowiązujących przepisach pieszy ma pierwszeństwo na przejściu, ale jednocześnie ma zakaz wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd.
Do Sejmu trafił właśnie poselski projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1137 ze zm.), który rozszerza zasadę pierwszeństwa dla pieszego. Platforma Obywatelska proponuje zmianę art. 13 ust. 1 oraz 26 ust. 1 kodeksu drogowego w ten sposób, aby pieszy miał pierwszeństwo również, gdy oczekuje bezpośrednio przed przejściem. Kierujący samochodem musiałby się zatrzymać i umożliwić mu przejście na drugą stronę.
Takie rozwiązanie, zdaniem posłów PO, ma przyczynić się do zmniejszenia liczby wypadków. Zdaniem Ryszarda Stefańskiego, prawnika specjalizującego się w prawie drogowym, projektowane przepisy odpowiadają europejskim standardom.
Oprócz tego PO chce kolejnych zmian w ustawie o kierujących pojazdami (Dz.U. z 2011 r. nr 30, poz. 151 ze zm.) dotyczących egzaminów na prawo jazdy. Przyszli kierowcy oprócz testu teoretycznego i sprawdzenia umiejętności jazdy mieliby też zaliczyć praktyczny egzamin z pierwszej pomocy. Jak napisano w uzasadnieniu, duża część ofiar wypadków komunikacyjnych miałaby szanse na przeżycie, gdyby w porę skutecznie przeprowadzono ich reanimację.
Zwłaszcza że skuteczną reanimację można przeprowadzić w trakcie pierwszych czterech minut od zatrzymania krążenia, a rzadko kiedy służby ratownicze przyjeżdżają na miejsce zdarzenia w tym czasie.
Etap legislacyjny
Projekt przed pierwszym czytaniem
Pozostało
74%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama