Z początkiem lipca zmieni się system poboru opłat za przejazd po autostradach i drogach krajowych. Kierowcy samochodów ciężarowych i autobusów będą płacić w specjalnym systemie elektronicznym za konkretną liczbę kilometrów po wyznaczonych odcinkach tras. Ich wykaz określa rozporządzenie Rady Ministrów z 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej (Dz.U. nr 80, poz. 433).

Płatne autostrady

Na niektórych odcinkach autostrad, które są uwzględnione w rozporządzeniu, za przejazd zapłacą także kierowcy samochodów osobowych i motocykli. Tak już od 1 lipca będzie na trasie A2 z Konina do Strykowa, gdzie kierowcy do tej pory nie musieli płacić na bramkach. Teraz za każdy kilometr jazdy motocyklem zapłacą 0,1 zł, a samochodem osobowym 0,2 zł.

Za przejazd osobówką lub motocyklem póki co nie będą pobierane opłaty na pozostałych odcinkach autostrad wymienionych w rozporządzeniu w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną. Nie dotyczy to tych, które należą do prywatnych koncesjonariuszy, gdzie już teraz wnosi się opłaty.

Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że kolejnym odcinkiem, za który będą płacić także kierowcy pojazdów poniżej 3,5 tony, jest trasa A4 na odcinku z Wrocławia do Katowic. Z tym że tam za przejazd np. samochodem osobowym kierowcy będą płacić dopiero od 1 stycznia 2012 roku.

Elektroniczne naliczanie

Kierowcy autobusów, samochodów ciężarowych czy osobowych z przyczepą (gdy dopuszczalna masa całkowita zespołu pojazdów przekroczy 3,5 tony) będą płacić w systemie elektronicznym za przejazd po wszystkich odcinkach dróg i autostrad wymienionych w rozporządzeniu. Dlatego specjalne urządzenie viaTOLL naliczy opłatę m.in. za przejazd autostradą A1 na odcinku z Tuszyna do Bełchatowa oraz z Sośnicy do węzła Świerklany. Większe pojazdy będą też płacić m.in. na drodze ekspresowej S1 na odcinku z Bielska-Białej przez Cieszyn do Boguszowic. Opłaty elektroniczne obejmą też m.in. odcinki dróg S3, S5, S6 i S7.

Stawki dla cięższych

Samochody ciężarowe o masie powyżej 12 ton zapłacą 0,53 zł za przejazd jednego kilometra, gdy silnik spełnia maksymalnie normę Euro 2. Taka stawka będzie obowiązywać na autostradach i drogach ekspresowych zaliczonych do najwyższej klasy. Za przejazd po takich drogach pojazdem o takiej samej masie, ale gdy silnik spełnia normę Euro 5, zapłacimy stawkę 0,27 zł.

Opłata za autobus na autostradach i drogach ekspresowych wyniesie 0,2 zł za jeden kilometr, gdy ma silnik spełniający normę Euro 5. Przy silniku o normie nieco niższej (Euro 4) kierowca zapłaci 0,28 zł. Za przejazd autokarem czy autobusem z silnikiem Euro 2 lub niższej klasy stawka za jeden kilometr wyniesie 0,4 zł.

Mniej zapłacą kierowcy pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony na drogach krajowych, które są zaliczone do niższych klas. Przykładowo przejazd ponaddwunastotonowej ciężarówki z silnikiem co najmniej normy Euro 2 to koszt 0,42 zł. W przypadku takiego pojazdu, gdy jest on wyposażony w silnik o normie spalin Euro 5, stawka za kilometr wyniesie 0,21 zł. Natomiast za kilometr jazdy autobusem po takich drogach najwięcej trzeba będzie zapłacić 0,32 zł (silnik Euro 2 lub niższa norma).

3 tys. zł wynosi kara za przejazd po drodze krajowej, na której pobiera się opłatę elektroniczną, bez jej uiszczenia