Syndycy, nadzorcy i zarządcy sądowi to ważne osoby w postępowaniu upadłościowym, układowym i naprawczym. Zgodnie z nowymi przepisami mogą pełnić te funkcje tylko po uzyskaniu licencji syndyka. Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekty pięciu rozporządzeń wykonawczych, szczegółowo określających zasady przeprowadzania egzaminów uprawniających do uzyskania licencji.

Te akty to: rozporządzenie w sprawie egzaminu dla ubiegających się o licencję syndyka, w sprawie pytań i zadań problemowych na egzamin dla ubiegających się o licencję, w sprawie wysokości wynagrodzenia członków komisji egzaminacyjnej oraz zespołu do przygotowania pytań i zadań na egzamin, w sprawie wzoru dokumentu licencji syndyka, i w sprawie sposobu i trybu uzyskiwania informacji o osobie ubiegającej się o licencję syndyka. Obecnie znajdują się na etapie uzgodnień międzyresortowych. Przypomnijmy, że zgodnie z nowymi przepisami ustawy z 15 czerwca 2007 r. o licencji syndyka (Dz.U. nr 123, poz. 850) syndykiem, nadzorcą sądowym i zarządcą będzie mogła być tylko osoba z licencją syndyka. Listę osób mających takie licencje ma prowadzić minister sprawiedliwości, który ma przyznawać licencje syndyka osobom, które zdały egzamin przed powołaną przez niego komisją egzaminacyjną i złożyły wniosek o licencję. Natomiast jeszcze przez trzy lata sądy będą powoływały do sprawowania funkcji syndyka osoby wpisane na listy syndyków prowadzone przez prezesów sądów okręgowych
Zasady już w ustawie
Ustawa o licencji syndyka stanowi, iż egzamin przeprowadza się co najmniej dwa razy w roku, a jego termin trzy miesiące wcześniej minister sprawiedliwości ma ogłaszać m.in. na swoich stronach internetowych.
Osoba ubiegająca się o licencję będzie musiała złożyć wniosek do ministra sprawiedliwości o dopuszczenie do egzaminu najpóźniej na 45 dni przed jego terminem oraz uiścić opłatę egzaminacyjną. W 2008 roku wyniesie ona 1126 zł. Razem z wnioskiem składa się odpis dyplomu, który potwierdza uzyskanie tytułu magistra lub zaświadczenie o ukończeniu studiów magisterskich lub równorzędnych w państwie członkowskim Unii Europejskiej, Federacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). Do wniosku trzeba dołączyć oświadczenie wnioskodawcy, że nie jest oskarżony ani podejrzany o przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego albo o przestępstwo skarbowe, a także dowód zapłaty opłaty egzaminacyjnej.
Egzamin składać będzie się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Swoim zakresem obejmie zagadnienia prawne, ekonomię i finanse oraz zarządzanie, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania upadłościowego i naprawczego.
Będą egzaminy
Część pisemna polegać będzie na rozwiązaniu testu składającego się ze 100 pytań oraz wykonaniu zadania problemowego. Część ustna to odpowiedź na zestaw dziesięciu pytań. Zgodnie z projektowanymi rozporządzeniami komisja egzaminacyjna ogłasza wyniki z części pisemnej egzaminu nie później niż w terminie siedmiu dni od daty jego przeprowadzenia poprzez wywieszenie listy w gmachu Ministerstwa Sprawiedliwości. W projekcie przewidziano możliwość przedłużenia przez przewodniczącego terminu ogłoszenia wyników do 21 dni, jeśli jest to uzasadnione dużą liczbą zdających.
Zdający, który uzyska negatywną ocenę z części pisemnej egzaminu, nie zostanie dopuszczony do części ustnej egzaminu. Przerwa między częścią pisemną a częścią ustną egzaminu nie może trwać krócej niż 7 dni i dłużej niż 21 dni. Po wylosowaniu zestawu przygotowuje się on do odpowiedzi nie dłużej niż 30 minut. W terminie siedmiu dni od zakończenia egzaminu Komisja Egzaminacyjna sporządza protokół z jego przebiegu. Po podpisaniu protokołu przez wszystkich członków komisji przewodniczący ogłasza wyniki egzaminu. Uwaga - egzaminu poprawkowego nie będzie. Licencję będzie przyznawał w drodze decyzji administracyjnej minister sprawiedliwości.
Łukasz Sobiech