Według ustawy – Prawo zamówień publicznych wykonawca, składając odwołanie do prezesa Krajowej Izby Odwoławczej, przesłał jego kopię zamawiającemu.
Zgodnie z obowiązującym stanem prawnym wykonawca zobowiązany jest przesłać kopię odwołania zamawiającemu przed upływem terminu do jego wniesienia w taki sposób, aby mógł on zapoznać się z jego treścią przed upływem tego terminu.
Niestety obowiązujące przepisy nie precyzują, czy dla dochowania obowiązku przesłania kopii odwołania wystarczającym jest przesłanie jedynie treści odwołania bez załączników, czy też należy przesłać również przywołane w treści odwołania załączniki. W związku z brakiem jednoznaczności przepisów część wykonawców przekazuje kopię odwołania zamawiającemu bez załączników.
Uwzględniając najnowsze orzecznictwo Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), wykonawca, który przekaże odwołanie bez załączników, powinien się liczyć z możliwością jego odrzucenia przez skład orzekający KIO na podstawie art. 189 ust. 2 pkt. 7 ustawy – Prawo zamówień publicznych.
Dla potwierdzenia tego wskazać można przykładowo na uzasadnienie zawarte w wyroku KIO z 17 czerwca 2010 r. (sygn. akt: KIO/1091/10). Stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem odwołania dotyczył sytuacji w której odwołujący przekazał zamawiającemu jedynie kopię odwołania bez załączników. Natomiast wniesione do prezesa KIO odwołanie miało kilka załączników, w tym kopię broszur informacyjnych urządzeń przywoływanych w treści odwołania.
W stanie faktycznym sprawy skład orzekający uznał, że odwołujący nie przesłał zamawiającemu kopii odwołania. Zamawiający, jak i inni wykonawcy ubiegający się o przedmiotowe zamówienie, miał bowiem prawo i powinien zostać zapoznany z całą treścią odwołania, a więc pełną argumentacją podnoszoną przez odwołującego, która ma uzasadniać jego wniesienie, jak również potwierdzać zasadność podniesionych w nim zarzutów. Zamawiający w przypadku podzielenia argumentacji odwołującego zawartej we wniesionym odwołaniu ma możliwość uwzględnienia w całości zarzutów odwołującego. Brak przedstawienia załączników do odwołania pozbawiało zamawiającego takiej możliwości.
W ocenie składu orzekającego załączniki do odwołania mimo iż formalnie wyodrębnione przez odwołującego z zasadniczej części odwołania, stanowią element, o którym mowa w par. 4 ust. 1 pkt 8 rozporządzenia prezesa Rady Ministrów z 22 marca 2010 r. w sprawie regulaminu postępowania przy rozpoznawaniu odwołań, stanowiąc „okoliczności faktyczne i prawne uzasadniające wniesienie odwołania oraz dowody na poparcie przytoczonych okoliczności” i niewątpliwie są merytoryczną treścią odwołania. Odwołujący w treści odwołania powoływał się bowiem na załączone broszury. Aby ewentualnie móc podzielić stanowisko odwołującego, zamawiający powinien mieć możliwość zapoznania się z całym odwołaniem.
Podejmując decyzję o odrzuceniu odwołania, przewodnicząca składu uzasadniała, iż celem powiadomienia zamawiającego o wniesieniu odwołania, poprzez przesłanie mu kopii odwołania, jest nie tylko szybkie powzięcie informacji o zakończeniu bądź nie prowadzonego przez zamawiającego postępowania, też konieczność poinformowania o jego treści innych wykonawców, ale także – co zostało wprowadzone nowelizacją z 2 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2009 r., nr 223, poz. 1778) – stworzenie zamawiającemu, w przypadku stwierdzenia zasadności wniesionego odwołania, możliwości jego uwzględnienia, a w tym konkretnym przypadku zamawiający prawa tego został pozbawiony. W konsekwencji odwołanie zostało odrzucone.
Podstawa prawna
Ustawa z 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych (t.j.: Dz.U. z 2010 r. nr 113, poz. 759).