Wczoraj Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał Komisji Europejskiej raport dotyczący państwowego wsparcia dla spółek motoryzacyjnych. Wartość pomocy udzielonej od 1 stycznia 2001 roku do 30 czerwca 2010 roku czterem spółkom wyniosła ponad 852 mln zł.
W Polsce funkcjonuje 14 specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Są to obszary, w których działalność gospodarcza prowadzona jest na preferencyjnych warunkach. Takie rozwiązanie ma na celu przyciąganie inwestycji do określonych regionów, tworzenie nowych miejsc pracy, a przez to wpływanie na rozwój regionalny kraju.
– Polska jest zobowiązana do przekazywania Komisji Europejskiej półrocznych sprawozdań z pomocy udzielonej spółkom z branży motoryzacyjnej, działającym na terenie stref – wyjaśnia Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Są to firmy, które uzyskały zezwolenie na działalność przed 1 stycznia 2001 roku: Fiat-GM Powertrain, General Motors Manufacturing Poland, Isuzu Motors Polska i Volkswagen Motor Polska.
– Zgodnie z nałożonymi na nas regulacjami, całkowita wielkość pomocy dla każdej z tych spółek, w związku z realizacją inwestycji w sektorze motoryzacyjnym, nie może przekroczyć 30 proc. kosztów inwestycyjnych poniesionych przez nie do 31 grudnia 2006 roku, np. na zakup linii produkcyjnej, maszyn czy budowę hal – wyjaśnia Małgorzata Cieloch.
Najbliżej dopuszczalnego progu jest spółka Isuzu Motors. W jej przypadku wartość otrzymanego do tej pory wsparcia wynosi 23,8 proc. kosztów inwestycyjnych. Na drugim miejscu znajduje się Volkswagen Motor Polska, który uzyskał wsparcie w wysokości 14,6 proc. środków przeznaczonych przez spółkę na inwestycje. Natomiast Fiat-GM Powertrain – do 30 czerwca 2010 roku otrzymał pomoc w wysokości 14,2 proc. zainwestowanych kwot. Najmniejsze wsparcie na poziomie 1,4 proc. wydatków na inwestycje otrzymała spółka General Motors.