Koniec z ryczącymi reklamami. Z największych serwisów i portali zniknęły też irytujące okienka z niewidocznymi albo uciekającymi krzyżykami do ich zamknięcia.
Od września obowiązują standardy reklamy online stworzone przez stowarzyszenie IAB Polska.
„DGP” niedawno opisywał pomysły na uregulowanie rynku reklam w polskim internecie. Teraz opracowane przez stowarzyszenie IAB standardy weszły w życie. Zmiany są rewolucyjne. Po pierwsze w reklamowych filmikach, które do niedawna atakowały jazgotliwą muzyką czy wysokimi tonami tuż po otwarciu strony, dźwięk nie odpala się automatycznie. Dopiero internauta, jeśli reklama go zainteresuje, sam będzie mógł odblokować dźwięk i obejrzeć pełnowartościową wersję filmiku.
Zdaniem Wojciecha Kałużnego z ARBOnetworku dzięki wprowadzeniu standardu reklamy w sieci staną się bardziej efektywne, bo o ich sukcesie decydować będą kreatywne pomysły, które zainteresują internautę, a nie stosowane do tej pory triki.
Jednym z takich tricków był do niedawna uciekający bądź niewidoczny krzyżyk zamykający okienko z reklamą. W dokumencie „Standard i zlecenia dla reklamy display” także i ten problem rozwiązano. IAB Polska jednoznacznie określił, jak ma wyglądać tzw. zamykacz reklam intruzywnych. Krzyżyk ma być widoczny i klikalny na całej powierzchni napisu „zamknij X”, umieszczony na nieprzezroczystym tle, w prawym górnym rogu kreacji.
Do przestrzegania opracowanych reguł zobowiązały się największe portale i sieci reklamowe, jak ARBOinteractive, IDMnet, Interia, Gazeta.pl, Onet.pl i Nasza Klasa.
bs