Jednostki samorządu terytorialnego zobowiązane są do publikowania ogłoszenia o przeprowadzanym przetargu lub rokowaniu na zbycie nieruchomości w prasie o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego jest ona położona, ukazującej się nie rzadziej niż raz w tygodniu. Dotyczy to sytuacji, gdy cena wywoławcza nieruchomości jest wyższa niż równowartość 10 tys. euro. Jeżeli zaś cena wywoławcza przekracza 100 tys. euro, ogłoszenie o przetargu zamieszcza się co najmniej na dwa miesiące przed wyznaczonym terminem przetargu w prasie codziennej ogólnokrajowej. Natomiast w przypadku nieruchomości, których cena wywoławcza jest wyższa niż równowartość 10 mln euro, ogłoszenie zamieszcza się co najmniej dwukrotnie.
PROBLEM
Czy możliwe jest skrócenie dwumiesięcznego terminu do 30 dni? Czy można znieść obowiązek samorządu do publikowania ogłoszeń w prasie, biorąc pod uwagę powszechny dostęp do internetu?
MINISTERSTWO INFRASTRUKTURY INFORMUJE
Przepis par. 6 rozporządzenia Rady Ministrów z 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości (Dz.U. nr 207, poz. 2108 oraz z 2009 r. nr 55, poz. 450), regulujący zasady publikacji ogłoszeń o przetargach na zbycie nieruchomości, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego, został ukształtowany z uwzględnieniem warunków określonych w komunikacie Komisji Europejskiej w sprawie elementów pomocy publicznej przy sprzedaży gruntów i budynków przez władze publiczne (Dz.Urz. WE C nr 209, 10 lipca 1997 r., str. 3).
Zgodnie z wytycznymi określonymi w powyższym komunikacie sprzedaż nieruchomości nie stanowi pomocy publicznej, jeżeli dokonywana jest zgodnie z procedurą otwartego i bezwarunkowego przetargu, o którym informacje zostały w wystarczająco dobry sposób opublikowane. Jak wynika z komunikatu, ten ostatni warunek jest spełniony, w przypadku gdy ogłoszenie o przetargu było wielokrotnie publikowane w odpowiednio długim czasie.
W toku prac legislacyjnych dotyczących rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów pierwotnie zaproponowano obowiązek publikacji ogłoszenia o przetargu co najmniej na 14 dni przed wyznaczonym terminem przetargu. Zgłoszona propozycja nie uzyskała jednak akceptacji na etapie uzgodnień Komitetu Rady Ministrów ze względu na niezgodność z omówionymi powyżej warunkami wynikającymi z komunikatu Komisji Europejskiej. Zgodnie z wytycznymi Komisji minimalnym okresem, w którym ogłoszenie o przetargu powinno być opublikowane, jest okres dwóch miesięcy przed planowanym przetargiem. Stąd zaistniała konieczność przeredagowania par. 6 ust. 5 rozporządzenia w sposób uwzględniający powyższy warunek. Dlatego biorąc powyższe pod uwagę, nie jest możliwe skrócenie terminu publikacji ogłoszenia, ze względu na obowiązek zachowania zgodności przepisów prawnych z wytycznymi Komisji Europejskiej.
Odnosząc się do możliwości zniesienia w ogóle tego obowiązku, należy stwierdzić, że powołany powyżej komunikat Komisji Europejskiej wskazuje, że zapewnienie otwartości przetargu następuje poprzez publikację ogłoszenia o przetargu w prasie o zasięgu co najmniej ogólnokrajowym. Ponadto w przypadku sprzedaży nieruchomości, które mogą być przedmiotem zainteresowania inwestorów działających w skali europejskiej lub międzynarodowej, ogłoszenie to powinno być zamieszczone w publikacjach o zasięgu międzynarodowym. Obecnie obowiązująca treść par. 6 ust. 4 i 5 rozporządzenia w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów zgodna jest zatem z powyższymi wytycznymi. Tym samym nie można zwolnić jednostek samorządu terytorialnego z obowiązku publikacji ogłoszeń o przetargach w prasie oraz zmiany przepisów w kierunku obligatoryjnego zamieszczania ogłoszeń jedynie w internecie (na podstawie odpowiedzi na interpelację nr 11284).