Gmina ma obowiązek dostarczenia lokalu socjalnego osobie, której sąd nakazał opróżnienie lokalu mieszkalnego należącego do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Gmina ma obowiązek dostarczenia lokalu socjalnego osobie, której sąd nakazał opróżnienie lokalu mieszkalnego należącego do Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Małgorzata H. jest niepełnosprawną rencistką korzystającą z pomocy społecznej. Zajmuje mieszkanie, które należy do zasobów Wojskowej Agencji Mieszkaniowej i zostało jej przydzielone na podstawie decyzji z października 1990 r. Ponieważ nie uiszcza czynszu ani innych należnych opłat, Agencja wystąpiła przeciwko niej do sądu o eksmisję, orzeczenie o uprawnieniu do lokalu socjalnego, wezwanie do udziału w procesie gminy O., a także określenie odszkodowania.
Sąd I instancji uwzględnił powództwo i nakazał wstrzymanie opróżnienia lokalu do czasu złożenia jej przez gminę oferty zawarcia umowy najmu lokalu socjalnego. Odszkodowanie dla powódki za używanie lokalu zasądził w wysokości 425 zł.
Sąd ustalił, że zaległości pozwanej wynoszą z odsetkami ok. 60 tys. zł, ale wziął pod uwagę jej sytuację życiową, co zostało udokumentowane. Stwierdził, że w stosunku do powódki nie można było zastosować art. 45 ust. 1 i 2 ustawy z 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych RP, który mówi o przymusowym wykwaterowaniu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Wobec tego należało zastosować art. 14 ust. 4 ustawy z 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i zmianie kodeksu cywilnego (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 31, poz. 266 z późn. zm.). Ponieważ jest rencistką spełniającą kryteria do otrzymania pomocy społecznej, należało jej przyznać prawo do lokalu socjalnego, a obowiązek wykonania go ciąży na gminie.
Gmina odwołała się od tego w wyroku w części jej dotyczącej. Kwestionowała zastosowanie przepisów ustawy o ochronie praw lokatorów w stosunku do lokali będących w dyspozycji agencji i przyjęcie, że jest podstawa do nałożenia na nią obowiązku dostarczenia lokalu socjalnego. Przy rozpatrywaniu apelacji sąd powziął poważne wątpliwości. Zwrócił się więc do Sądu Najwyższego o odpowiedź na pytanie, czy treść art. 1a ustawy o chronione praw lokatorów (mówi, że ustawy nie stosuje się do lokali pozostających w dyspozycji WAM) art. 45 ustawy o zakwaterowaniu (...) stanowi podstawę do nałożenia na gminę obowiązku dostarczenia lokalu socjalnego osobie, której sąd nakazał opróżnienie lokalu będącego w dyspozycji agencji?
W uzasadnieniu pytania podkreślił m.in., że z art. 45 ust 3 pkt 5 ustawy o zakwaterowaniu (...) wynika, że m.in. w stosunku do niepełnosprawnego w rozumieniu ustawy o pomocy społecznej, rencisty, spełniającego kryteria do otrzymania pomocy społecznej nie stosuje się trybu postępowania egzekucyjnego w administracji, ale tryb sądowy. Jednak żaden przepis tej ustawy nie określa w szczególności tego, na kim spoczywa obowiązek dostarczenia lokalu socjalnego takim osobom. Dlatego, zdaniem sądu pytającego, można przyjąć, że ustawa o ochronie praw lokatorów w art. 1a zawiera generalną zasadę, która ma jednak ograniczenia. Takim jest art. 45 ust 3 pkt 5 ustawy o zakwaterowaniu (...). Ale możliwa jest także interpretacja, że ustawodawca w ogóle chciał wyłączyć spod działania ustawy o ochronie praw lokatorów lokali będących w dyspozycji WAM.
W odpowiedzi Sąd Najwyższy podjął uchwałę: Przepis art. 45 ust. 3 ustawy o zakwaterowaniu Sil Zbrojnych RP (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 41, poz. 398 z późn. zm.) oraz art. 14 ust. 1 zdanie drugie ustawy o ochronie praw lokatorów (...) stanowią podstawę prawną do nałożenia na gminę obowiązku dostarczenia lokalu socjalnego osobie, której sąd nakazał opróżnienie lokalu mieszkalnego pozostającego w zasobach Wojskowej Agencji Mieszkaniowej.
Sygn. akt III CZP 30/10
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama