Nie tylko banki, kancelarie notarialne i biura maklerskie, ale także przedsiębiorcy będą musieli rejestrować transakcje przekraczające 15 tys. euro.

Nowa wewnętrzna procedura

Do 22 kwietnia 2010 r. banki, SKOK-i, kantory, komisy, antykwariaty, jubilerzy, kasyna, domy maklerskie i aukcyjne muszą wprowadzić w formie pisemnej wewnętrzną procedurę przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Powinni opracować sposób rejestrowania transakcji, których wartość przekracza 15 tys. euro, nawet wówczas gdy zostały przeprowadzone za pomocą kilku operacji, lecz okoliczności wskazują, że są ze sobą powiązane, a podzielono je tylko w celu uniknięcia rejestracji. Bez względu na wartość transakcji muszą ją zarejestrować wówczas, gdy okoliczności wskazują, że może mieć związek z praniem pieniędzy lub finansowaniem terroryzmu.

Takie obowiązki nakłada na przedsiębiorców ustawa z 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz przeciwdziałaniu terroryzmu oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 166, poz. 1317).

Wewnętrzne procedury muszą też określić sposoby przeprowadzania bieżącej analizy transakcji gotówkowych, oceny ryzyka i przekazywania informacji o transakcjach Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej.

Można odstąpić od umowy

Gdy przedsiębiorca na przykład nie może zidentyfikować klienta lub uzna, że wartości majątkowe mogą pochodzić z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł, to może odstąpić od umowy z nim.

– Odstępując od umowy, nie wskazuje na konkretne zarzuty, ale tylko zawiadamia klienta, że zrobił to z powodu braku możliwości zastosowania środków bezpieczeństwa finansowego. Natomiast nie powinien informować go o tym, że przekazał Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej dane o planowanej przez niego transakcji – tłumaczy Romuald Paprzycki z Deloitte.