Jeśli wojewoda uzna, że charakter i miejsce zabawy noworocznej wskazują na potrzebę rejestracji jej przebiegu za pomocą kamer, władze samorządowe będą musiały wdrożyć specjalną procedurę zapisu i przechowywania nagrań.
Gmina organizującą imprezę sylwestrową ma prawo do utrwalania jej przebiegu za pomocą kamer. Pozwala to z jednej strony zwiększyć bezpieczeństwo bawiących się na niej osób, a z drugiej umożliwia służbom porządkowym szybsze reagowanie na zagrożenia. Chociaż użycie kamer jest z zasady nieobowiązkowe to wojewoda w uzgodnieniu z komendantem wojewódzkim policji i z komendantem wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej wydaje decyzję administracyjną o zakwalifikowaniu określonych terenów lub obiektów w wykazie miejsc, których monitorowanie jest konieczne. Mogą zaliczać się do nich także tereny, na których będzie się odbywała miejska zabawa sylwestrowa.
Każda gmina musi pamiętać, że nałożenie na nią obowiązku użycia kamer podczas imprezy sylwestrowej rodzi po jej stronie dodatkowe obowiązki związane z przechowywaniem nagranych materiałów i przetwarzaniem zgromadzonych na niej danych.

Dowody w ręce policji

Nierzadko zdarza się, że obraz z kamer stanowi dowód popełnienia czynu zabronionego. Dlatego przepisy ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych przewidują, że jeśli takie materiały mogą stanowić dowody pozwalające na wszczęcie postępowania karnego albo postępowania wykroczeniowego lub mogą być pomocne w innym toczącym się śledztwie czy dochodzeniu, to organizator niezwłocznie przekazuje je organom ścigania (prokuratorowi rejonowemu lub komendantowi powiatowemu policji). W razie potrzeby gmina powinna również dołączyć do materiałów wniosek o wszczęcie postępowania lub wystąpić z wnioskiem o ukaranie sprawców.
Minimalne wymagania techniczne dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk, umożliwiające wykorzystanie utrwalonego zapisu w postępowaniu dowodowym w stosunku do osób zakłócających porządek i bezpieczeństwo publiczne podczas imprez masowych, określają przepisy wykonawcze.



Rok w archiwum

Utrwalanie obrazu i dźwięku powinno odbywać się przede wszystkim z poszanowaniem godności i prawa do intymności uczestników imprezy. Dodatkowo urządzenia utrwalające obraz powinny umożliwiać ich podłączenie do urządzeń pozwalających na natychmiastowe wydrukowanie zarejestrowanego obrazu z minimalną rozdzielczością 600 dpi. Jakość utrwalonego obrazu musi pozwalać na identyfikację poszczególnych uczestników imprezy masowej, nawet gdy są w ruchu. Nagranie musi także dawać możliwość identyfikacji haseł, okrzyków i zachowań uczestników zabawy.
Po nagraniu przebiegu imprezy masowej użyty nośnik należy zaopatrzyć w metrykę informacyjną zawierającą w szczególności datę, czas, miejsce oraz nazwę utrwalonej imprezy. Zgromadzone materiały gmina ma obowiązek przechowywać przez okres 12 miesięcy. Następnie musi je komisyjnie zniszczyć. Kontrolę przestrzegania przewidzianych przepisami warunków monitorowania imprez masowych sprawuje wojewoda.
Obowiązkowy nadzór kamer
Miejscami podlegającymi obowiązkowej rejestracji co najmniej dwóch kamer są:
● ogrodzenie zewnętrzne obiektu,
● kasy biletowe na terenie imprezy masowej (w przypadku imprezy odpłatnej),
● bramy, furtki i inne miejsca przeznaczone do wejścia,
● ciągi komunikacyjne, w tym drogi dla służb ratowniczych i drogi ewakuacyjne,
● parkingi zorganizowane,
● sektory dla uczestników,
● płyta boiska, scena itp.
Podstawa prawna
Rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 28 października 2004 r. w sprawie sposobu utrwalania przebiegu imprez masowych oraz minimalnych wymagań technicznych dla urządzeń rejestrujących obraz i dźwięk (Dz.U. nr 243, poz. 2438 ze zm.).