Na etykietach piwa, wina czy wódki pojawią się informacje o szkodliwości nadmiernego spożycia tych trunków.
Na etykietach piwa, wina czy wódki pojawią się informacje o szkodliwości nadmiernego spożycia tych trunków.
Ostrzeżenia o szkodliwości picia alkoholu przez młode osoby czy kobiety w ciąży pojawią się na opakowaniach piwa, wina, wódki czy innych trunków tego typu. Takie rozwiązanie zakłada projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który przygotowali posłowie Prawa i Sprawiedliwości.
Zgodnie z przygotowanym projektem o wielkości ostrzeżeń na opakowaniach alkoholi zadecyduje minister zdrowia w rozporządzeniu. Wraz z projektem ustawy posłowie przygotowali także projekt tego rozporządzenia. Przewiduje on, że wielkość ostrzeżenia ma stanowić 15 proc. powierzchni opakowania.
– Jesteśmy jednak otwarci na inne propozycje dotyczące wielkości tych ostrzeżeń – zapewnia Tomasz Latos, poseł PiS.
Na opakowaniach piwa, wina czy wódki mają się pojawić hasła informujące, że alkohol uszkadza płód, prowadzenie samochodu w stanie nietrzeźwości jest przestępstwem. Inne hasła informują, że alkohol szczególnie niebezpiecznie działa na młody organizm.
Na tym nie koniec propozycji. Projekt nowelizacji ustawy dąży także do tego, aby reklama piwa w telewizji mogła być emitowana w godzinach od 23 do 6 rano. Obecnie reklamę piwa możemy zobaczyć już po godzinie 20.
Przeciwni proponowanym rozwiązaniom są producenci alkoholi.
– Butelka nie jest właściwym miejscem na zwalczanie problemów pewnych grup konsumentów, jak również środkiem ochrony młodych ludzi czy kobiet w ciąży przed szkodliwością spożycia alkoholu – zaznacza Danuta Gut ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego.
Projekt przewidujący wprowadzenie ostrzegawczych napisów na etykiety napojów alkoholowych został odrzucony przez Sejm w czerwcu tego roku. Dlaczego zatem posłowie nie dają za wygraną?
– Dyskusja na ten temat nie była wówczas wystarczająca. Za bardzo koncentrowano się na wielkości ostrzeżeń, a nie na bezpieczeństwie obywateli – mówi Tomasz Latos. Jego zdaniem problem spożywania alkoholu nie jest do końca uświadamiany, szczególnie w przypadku kobiet w ciąży.
Dopuszczalność reklamy alkoholu w TV
Francja – zakazana
Dania – zakazana
Szwajcaria – zakazana
Szwecja – zakazana
Finlandia – zakazana
Litwa – dozwolona z ograniczeniami czasowymi
Hiszpania – dozwolona z ograniczeniami czasowymi
Portugalia – dozwolona z ograniczeniami czasowymi
Niemcy – dozwolona
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama