Ponad 85 proc. przedsiębiorców bardzo słabo zna przepisy z zakresu prawa ochrony konkurencji. Tak wynika z raportu Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Prawie jedna trzecia właścicieli polskich firm uważa, że prawo ochrony konkurencji działa na niekorzyść przedsiębiorców. Nisko też oceniają swoją znajomość prawa antymonopolowego.
– Przedsiębiorcy, szczególnie reprezentujący sektor małych i średnich firm, często postrzegają prawo ochrony konkurencji jako zbiór regulacji, który ich nie dotyczy. Są zdania, że przepisy te dotyczą jedynie dużych podmiotów – mówi Andrzej Arendarski, prezes Krajowej Izby Gospodarczej, wiceprezes Eurochambres.
Jednak jeśli zada się przedsiębiorcom pytanie dotyczące konkretnej regulacji, świadomość prawna okazuje się wyższa. Prawie 64 proc. przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z tego, że narzucanie uciążliwych warunków umów przez podmioty posiadające pozycję dominującą jest niezgodne z prawem. Ponad połowa właścicieli firm wie, że wspólne ustalanie cen jest bezprawne. Jednocześnie 50 proc. z nich uważa, że prawo to w Polsce zapewnia równe traktowanie wszystkich przedsiębiorstw. Liczba pozytywnych opinii rośnie wraz z wielkością firmy.
Jak deklarują przedsiębiorcy, edukację w zakresie prawa antymonopolowego powinny prowadzić nie tylko urzędy publiczne, jak UOKiK, ale także organizacje zrzeszające przedsiębiorców.
– Tą kwestią powinny zająć się izby gospodarcze. Jedynie wspólne prowadzenie intensywnych działań informacyjno-edukacyjnych, na szczeblu lokalnym i ogólnopolskim, skierowanych przede wszystkim do małych firm, przyniesie pożądane efekty – mówi Natalia Biskupska z Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach. Z czasem przedsiębiorcy zaczęliby stosować prawo w praktyce.
Innego zdania jest Katarzyna Urbańska z Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Przedsiębiorcy powinni edukować się sami.
– Każdy, kto decyduje się na podjęcie działalności gospodarczej, powinien zapoznać się z podstawowymi przepisami prawa, które są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, w tym przepisy prawa ochrony konkurencji – komentuje Katarzyna Urbańska.
Przedsiębiorca jest bowiem traktowany przez prawo jako podmiot profesjonalny, który nie może zasłaniać się brakiem znajomości regulacji prawnych.
27,9 proc. przedsiębiorców zdecydowałoby się na zawarcie porozumienia cenowego w sytuacji zagrożenia istnienia firmy
Pozostało
85%
treści
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama