Informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych powinny być niezwłocznie przekazywane komendantowi policji, nie później niż w ciągu 24 godzin.
Resort spraw wewnętrznych i administracji przygotował kolejny projekt rozporządzenia wykonawczego do wchodzącej w życie 1 sierpnia ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych. Tym razem ministerstwo wykonało dyspozycję art. 42 ustawy, który zobowiązuje do określenia sposobu przekazywania informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych przez podmioty zobowiązane.

Podmioty zobowiązane

Zgodnie z ustawą, podmioty zobowiązane do przekazywania komendantowi policji informacji dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych to m.in.: policja, prokuratura, sądy, Straż Graniczna, Państwowa Straż Pożarna, Biuro Ochrony Rządu, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Żandarmeria Wojskowa, straże gminne (miejskie), organy administracji publicznej właściwe w sprawach wydawania zezwolenia na przeprowadzenie imprezy masowej, Biuro Informacyjne Krajowego Rejestru Karnego, związki sportowe, organizatorzy imprez, właściciele obiektów sportowych, organizatorzy turystyki, krajowi przewoźnicy realizujący publiczny transport zbiorowy. Informacje dotyczące bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej, powinny być przekazywane komendantowi niezwłocznie po ich otrzymaniu, nie później jednak niż w ciągu 24 godzin od chwili ich otrzymania.
Ich zakres jest dość szeroki. Są to np. dane o osobach, przeciwko którym toczy się postępowanie karne lub przeciwko którym skierowano wniosek o ukaranie za czyn popełniony w związku z imprezą sportową, w tym meczem piłki nożnej. Obejmują one nawet używane przez kibiców pseudonimy, opisy relacji pomiędzy poszczególnymi klubami, dane o naruszeniach porządku, bezpieczeństwa publicznego, chuligańskich zachowaniach, terminarzach rozgrywek, przemieszczaniu się osób uczestniczących w widowiskach sportowych.

Dwie kategorie

Wszystkie te dane mogą, w myśl projektu, być przekazywane albo w formie pisemnej, albo elektronicznie. Jeśli są na piśmie, to przekazuje się je w zaklejonej kopercie uniemożliwiającej dostęp do nich osób nieuprawnionych.
Muszą być też rejestrowane i potwierdzane. Są zapisywane na specjalnych kartach rejestracyjnych, których wzory określają załączniki do rozporządzenia. W załącznikach są też wzory pytań i odpowiedzi, które mają służyć doprecyzowaniu informacji. Otrzymane przez policję dane mają być wprowadzane do centralnej bazy danych i klasyfikowane.
Uczestnicy imprez sportowych będą zaliczani do jednej z dwóch kategorii: osób, które nie biorą udziału w awanturach i zakłóceniach porządku publicznego, oraz osób, które naruszają porządek publiczny.
– Rozporządzenie pozwoli usprawnić system gromadzenia, przetwarzania i udostępniania danych dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych, a w konsekwencji umożliwi wcześniejsze diagnozowanie zagrożeń oraz przygotowanie niezbędnych działań zabezpieczających, mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa powszechnego i porządku publicznego – uzasadniają autorzy projektu.