Iluzoryczny nadzór sądów nad komornikami

autor: Dobromiła Niedzielska – Jakubczyk19.08.2008, 03:00

Komornicy sprzedają nieruchomości za bezcen, posługując się nieaktualnymi operatami szacunkowymi. Dłużnicy i wierzyciele wnoszą skargi, ale sądy mimo ustawowego obowiązku nie reagują. Wiadomości o egzekucyjnych licytacjach docierają do ograniczonej liczby osób.

Reklama


Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Reklama


Źródło:GP

Polecane

Reklama

Komentarze (82)

  • wór(2014-12-14 16:01) Zgłoś naruszenie 00

    Jesteśmy okradani w zgodzie z prawem (czyt. bezprawiem) bo sami na to pozwalamy. Weźmy wreszcie ich za dup..

    Odpowiedz
  • bartolini(2008-08-19 11:47) Zgłoś naruszenie 00

    Lexpistols zmienił image na Vox lub nowo przyjęty się pojawił z identycznymi wskazówkami. To coś jak propagandowy program sędzia Anna Wesołowska.

    Odpowiedz
  • kom.(2008-08-19 11:21) Zgłoś naruszenie 00

    większość popiera dłużników, współczują im kiedy "zły, pazerny komornik ich krzywdzi" dopiero gdy staną się wierzycielami zmieniają zdanie i wpływają na komornika by działał szybko, sprawnie wręcz agresywnie los dłużnika wtedy ich nie bardzo obchodzi.
    Obwieszczenia o licytacjach można znależć w internecie na stronach komorników -odsyłam.

    Odpowiedz
  • do voxa(2008-08-19 11:15) Zgłoś naruszenie 00

    Voxie, przecież spradanie nieruchomości za słuszną cenę jest tak samo w interesie wierzyciela, jak i dluznika. Jeśli za udostepnioną - bo tak sie to chyba powinno nazywać - kumplowi rzecz komornik weźnmie psi grosz, to z czego zaspokoi wierzyciela?

    Odpowiedz
  • Vox(2008-08-19 11:26) Zgłoś naruszenie 00

    @31: Oczywiście że sprzedaż nieruchomości po normalnej cenie leży w interesie wierzyciela i dłużnika. Sęk w tym, że niektórzy komornicy nie działają w interesie ani jednych ani drugich. Licytacja komornicza daje możliwość w pełni legalnego zakupu nieruchomości za bezcen. Lepszym interesem jest skorzystać z takiej okazji. Pamiętajmy że komornik nie musi z własnej kieszeni dopłacić wierzycielowi jeżeli egzekucja będzie częściowo bezskuteczna. To wierzyciel ma mu wskazać majątek dłużnika z którego można coś egzekwować. Jak takiego majątku nie ma to egzekucję komornik umorzy i tyle. Jest to zmartwienie wierzyciela a nie komornika

    Odpowiedz
  • @31(2008-08-19 11:38) Zgłoś naruszenie 00

    @34 No to gdzie te rzekome bzdury w artykule? Moze zranionym zainteresowanym cos się na oczy rzuciło, jak osobnikowi pdpisanemu "oko"?

    Odpowiedz
  • Vox(2008-08-19 11:35) Zgłoś naruszenie 00

    @33: W tym sęk. Interesy wierzyciela i dłużnika są z natury sprzeczne. Zgadzam się, że tezy artykułu o spóźnionym przekazywaniu dokumentów czy braku zawiadomienia terminie opisu czy licytacji są lekko podkoloryzowane w sytuacji gdy terminy zaskarżena w większości wypadków zaczynają biec od dnia doręczenia danego rozstrzygnięcia. Podtrzymuję jednak swoje twierdzenia iż w systemie egzekucji komorniczej są nadużycia a istniejące regulacje nie pozwalają w pełni kontrolować komorników.

    Odpowiedz
  • N(2008-08-19 11:50) Zgłoś naruszenie 00

    Artykuł żenujący w swej retoryce. Nie sądzę, aby cytowani radcy prawni rzeczywiście twierdzili, ze sądy "każdą czynność opartą na przestępstwie powinny uchylać na każdym etapie postępowania postępowania egzekucyjnego". To jest prawniczy bełkot. Czy sądy cywilne miałyby rozstrzygać o kwalifikacji czynu jako przestępstwa? I jak miałyby to czynić? Każda czynność komornika wymagałaby dekretacji sędziego ?- wtedy żadne postępowanie egzekucyjne by się nie potoczyło.
    To, ze są często rażące nieprawidłowości jest faktem. Jednak rolą stron jest korzystać z przysługujących im środków i zawiadamiać o tym sąd a nie liczyć, że ktoś będzie "z urzędu" dbał o ich interesy, bo jest to technicznie niewykonalne.

    I apogeum bełkotu autora (lub korektora):
    O co chodzi z tymi 275 skargami, które wpłynęły w ubiegłym roku? Bo chodzi chyba o jeden konkretny sąd rejonowy.

    Poddaję pod rozwagę redakcji korzystanie z tego autora. Przypomina czasy, kiedy GP stawiała pierwsze kroki i artukuły były mierne.

    Odpowiedz
  • mitzkiwitz(2008-08-19 11:49) Zgłoś naruszenie 00

    do f/8 -cymbalistow bylo wielu a Wojski mial na imie Natenczas

    Odpowiedz
  • Łukasz Warchoł(2008-08-19 11:44) Zgłoś naruszenie 00

    niestety artykuł reprezentuje żenujący, niemalże "brukowy" poziom
    i prawdopodobnie oparty jest o kilka rozmów z zaprzyjaźnionymi pełnomocnikami

    po pierwsze - rozmawiac mozna na konkretnm przykładzie, też mógłbym napisać, że dzeinnikarz skłamał(choć tu bym się nie pomylił)

    po drugie - uogólnienia(na podstawie tego, ze stwierdziłm, że dziennikarz kłamie, i tego że ktoś powiedział że i nny dziennikarz kłamie - stwierdzam, że wszyscy dziennikarze kłamia, a wolność słowa jest iluzoryczna)

    po trzecie - wycena nieruchomości to jedno, a cena za którą nieruchomość zostanie sprzedana(związana z popytem) to drugie

    po czwarte - naturalne jest że cena nieruchomości na licytacji będzie niższa niż cena rynkow(czasem może to być nawet 1/2 wartości, w skrajnych przypadkach mniej) i nie musi być w ty żadnego przekrętu; po prostu z nabyciem na licytacji wiąże się wiele niedogodności i ryzyk(z reguły brak możliwości obejrzenia bo "uczciwy" dłużnik przecież nie wpuści, brak gwarancji,

    Odpowiedz
  • Vox(2008-08-19 11:05) Zgłoś naruszenie 00

    Możliwości sprawowania nadzoru nad komornikami są w rzeczywistości niewielkie. Bez inincjatywy dłużnika wiele komorniczych przekrętów nigdy do sądu nie zawita. A na nadużycia są i to ogromne. Moim zdaniem nie ma realnej kontroli nad tą korporacją - ich odpowiedzialność dyscyplinarna w praktyce nie istnieje. Tak mi się zdaje, że chyba lepiej byłoby żeby to jednak organy państwowe ostatecznie przesądzały o odpowiedzialności komorników. Sprawa ma też jednak i drugą stronę - pamiętając o krzywdzonych dłużnikach nie można zapominać o wierzycielach, którzy latami nie mogą odzyskać należnych pieniędzy. Trudno znaleźć złoty środek, który pogodzi dążenie do przyspieszenia egzekucji a jednocześnie zabezpieczy prawa dłużników. Jak mówię - moim zdaniem potrzebny jest tutaj ściślejszy nadzór nad Komornikami. Prezes Sądu Rejonowego powinien mieć możliwość kontrolowania kancelarii komorniczych także pod kątem merytorycznej poprawności podejmowanych czynności.

    Odpowiedz
  • Vox(2008-08-19 11:54) Zgłoś naruszenie 00

    @37: Nie jestem Lexpistolsem. A czy "odstrzeliwuję" komentarze? Hmm.. chodzi tu raczej o dyskusję na temat danego artykułu. Mierzi mnie jak pod każdą publikacją GP o sądownictwie znajduję kolejny odcinek opowieści "bezprawiezus" i "akcja Temida". Przepraszam ale nie kupuję tego. Komentarze na ten temat nie są niewygodne tylko irytujące, bo prawie zawsze nijak mają się do tematu danego artykułu.

    Odpowiedz
  • Łukasz Warchoł(2008-08-19 11:51) Zgłoś naruszenie 00

    problem z kredytem o ile wogóle się dostanie, i przede wszystkim kolosalny problem z dłużnikiem - lokatorem, któremu z reguły ani się sni dobrowolnie wyprowadzić się - odrębny proces o eksmisję, problem zapewnienia lokalu socjalnego, tymczasowego - to wszystko sa realne koszta i ryzyka, które nie występują przy rynkowym nabyciu)


    -po piate opis czesto jest skarżony (wbrew temu co sugeruje autor) i co gorsza prowadzi to czesto nawet do wieloletnich opóźnień; zakładając nawet że(patrz pkt 3) nowa wyższa wycena jest potrzebna, to wszystko będzie w porządku przy rosnących cenach- co w wypadku cen malejąccy na rynku(bessa) - nie znajda się chętni, a przecież głównym celem poistępowania egzekucyjnego jest (możliwie szybkie! - patrz prawo do sądu z EKPCIO) zaspokojenie wierzyciela

    pozdrawiam wszystkich optujących za normalną sytuacją i obroną swoich praw poprzez środki prawne, a nie środki medialne(następna nagonka na komorników)
    najlepeij zlikwidować komorników, po co egzekucja? ;)

    Odpowiedz
  • Marysia Orfan(2008-08-19 11:51) Zgłoś naruszenie 00

    Panie Barteczku, kto, kogo, do czego i z jakimi wskazówkami pzryjął, bo to fajny wątek?!

    Odpowiedz
  • Łukasz Warchoł(2008-08-19 12:16) Zgłoś naruszenie 00

    VOX - "wielu dłużników nie wie jak się bronić"

    nie jest to argument w świetle przyjętego modelu postępowania cywilnego, to stron ma podejmowac się obrony swoich praw - samodzielnie albo przez pełnomocnika - (jesli nie ma środków - jest instytucja zwolnienia z kosztów, pełnomocnika z urzedu)

    a poza tym - najlepeij bronić się nie dopuszczając do egzekucji - a jeżeli już doszło do egzekucji i jest ona wszczęta z nieruchomoci - do licytacji jest mnóstwo czasu i jeżeli dłużnik jest przekonany że za nieruchomość uzyska więcej niż komornik na licytacji - może ją po prostu sprzedać, spłacić z tego dług i( w jego mniemaniu) dużo mu zostanie

    nie można tolerowac sytuacji, że ktoś ma długi i jednocześnie spory majątek w postaci nieruchomoci i jednoczenie ma być wyłączony spod egzekucji bo nie ma dochodów, czuje się pokrzywodzony i nie stać go na prawników

    Odpowiedz
  • Vox(2008-08-19 12:07) Zgłoś naruszenie 00

    @43. Generalnie zgadzam się aby swoich praw bronić za pomocą dostępnych środków prawnych - ustawa daje odpowiednie instrumenty. Sęk jednak w tym, że postępowanie egzekucyjne jest skomplikowane a interpretacja obowiązujących przepisów sprwia trudność nawet praktykom. Taka sytuacja skutkuje tym, że wielu dłużników po prostu nie wie jak się bronić tak jak i wielu wierzycieli nie wie jak pilnować prawidłowego biegu egzekucji. Postulat uproszczenia przepisów jest banałem. Nie wszystko da się uprościć. Pozostaje więc chyba zapewnić stronom możliwość korzystania z jakiejś formy fachowej pomocy prawnej.

    Odpowiedz
  • j Manowski(2008-08-19 12:02) Zgłoś naruszenie 00

    Vox to daj poczytać innym, bo to jest prawda,że prawda boli to wszyscy o tym wiedzą wiedzą,.Niedługo jeszcze o tym będzie głośniej i gazety będą pisać. Także międzynarodowe. O Katyniu piszą do dziś i taka sama opcja się do zbrodni nie przyznaje.

    Odpowiedz
  • douczony(2008-08-19 12:28) Zgłoś naruszenie 00

    bzdury. Ignorancja autorki jest wręcz zwalająca z nóg, a tendencyjność artykułu poraża. Proponuję pani przyjrzeć się jednej konkretnej egzekucji z nieruchomości (dowolnie wybranej) od początku do końca, otworzyć kpc (najlepiej z grubym komentarzem) i parę innych ustaw, do których pokieruje komentarz, a po przeanalizowaniu materiału spróbować coś napisać.
    Jeżeli ktokolwiek uważa, że zaniżenie ceny nieruchomości jest w interesie wierzyciela lub komornika, to ma problemy z psychiką. Przecież to są ich pieniądze, a konkretniej 85% dla wierzyciela a 15% komornika.

    Odpowiedz
  • Janek(2008-08-19 11:03) Zgłoś naruszenie 00

    Uderzyć w stół, to wszystko, co na nim leży, zaczyna huczeć i zarzuty wobec sąsiada brać osobiście! Przecież nie o sędziach rejestrowych, na przykład, jest materiał. Z niego tez wynika, panie sędzio, ze sady nie zawsze muszą, czy Pan nie zauwazył? To też problem, bo nawymyślac autorce czy autorowi, to ilez to roboty, zelżyć pełnomocników dłuzników - a co, nie można? Tylko na czym miałaby poleagać nieprawda, panowie i Panie? Czy rzeczoznawcy, którzy nie musza oglągać nieruchomości, jak czytam powyżej to własnie ci fachowcy, którym mamy powierzac nasze mienie i jeszce im płacic za to?Czy komornicy to sam kryształ i nie sprzedaja nieruchomości po zaniżonych cenach, pani lub panie oko?

    Odpowiedz
  • di(2008-08-19 10:54) Zgłoś naruszenie 00

    Czy drogi f to sędzia? Jeśli tak, to z przepracowania nie ma czasu myśleć. Zapomina , ze nie tylko dłużnik ma prawo do ochrony, ale również patologiczny morderca. A użalanie się nad bankami, które ponosza straty świadczy tez nad brakiem namyśłu, kochany panie. Czyż banki-monopoliści nie wykorzystują na każdym kroku swoich klientów? Czyż maja oni wybór, czy może moga tylko podpisywać umowy adhezyjne, albo w ogóle nie używać pieniędzy... Jesli więc takich mamy sędziów, to strach się bać, ze sie kiedyś może trafić przed oblicze takiego wymiaru, hm.. .czego? bo przecież nie sprawiedliwości!

    Odpowiedz

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Wyszukiwarka kancelarii

SzukajDodaj kancelarię

Polecane

Reklama