statystyki

OC: Kiedy postój może oznaczać ruch [ANALIZA]

autor: Tomasz Młynarski24.07.2018, 07:55; Aktualizacja: 24.07.2018, 09:36
Wydaje się, że uwzględnienie dorobku Trybunału Sprawiedliwości – zapewne prędzej czy później nieuchronne – może w przyszłości spowodować korektę dotychczasowej linii orzeczniczej. A jeśli tak się stanie, znacznie większy niż dotychczas nacisk będzie kładziony na to, czy w momencie powstania szkody główna funkcja pojazdu polegała na wykorzystaniu go w charakterze środka transportu.

Wydaje się, że uwzględnienie dorobku Trybunału Sprawiedliwości – zapewne prędzej czy później nieuchronne – może w przyszłości spowodować korektę dotychczasowej linii orzeczniczej. A jeśli tak się stanie, znacznie większy niż dotychczas nacisk będzie kładziony na to, czy w momencie powstania szkody główna funkcja pojazdu polegała na wykorzystaniu go w charakterze środka transportu.źródło: ShutterStock

Obowiązkowe ubezpieczenie OC posiadaczy pojazdów mechanicznych obejmuje swym zakresem szkody wyrządzone w związku z ruchem pojazdu, w granicach odpowiedzialności jego posiadacza lub kierującego. Pojęcie ruchu pojazdu, nawiązujące do określenia użytego w art. 436 par. 1 kodeksu cywilnego, zwyczajowo jest rozumiane bardzo szeroko. W dodatku jest ono rozszerzane na gruncie ustawy regulującej ubezpieczenia obowiązkowe. Ma to swoje istotne reperkusje, co niedawno potwierdził Sąd Najwyższy.

Prawne pojęcie ruchu pojazdu jest rozumiane szerzej niż w znaczeniu dosłownym. Przyjmuje się na ogół, że pojazd znajduje się w ruchu od chwili włączenia silnika aż do zakończenia jazdy, co obejmuje także postój na trasie. Zakończenie jazdy nie musi nastąpić w miejscu z góry zaplanowanym, lecz z reguły ruch trwa, dopóki pojazd pozostaje na drodze.

Jeśli dojdzie do defektu, w wyniku którego stanie się on niezdatny do dalszej jazdy, jego ruch ustaje dopiero po odholowaniu (tak SN m.in. w wyrokach z 13 lipca 1976 r., IV CR 241/76, i z 7 kwietnia 2005 r., II CK 572/04). W tak rozumianym ruchu pojazd może się znajdować także poza drogą. Oddanie pojazdu do naprawy lub przeglądu jest związane z korzystaniem z niego w zwykły sposób, a zatem szkoda powstała w warsztacie wskutek uruchomienia silnika winna być uznana za wywołaną przez ruch pojazdu (wyrok SN z 26 lutego 2015 r., III CSK 187/14).


Pozostało jeszcze 81% treści

Czytaj wszystkie artykuły na gazetaprawna.pl oraz w e-wydaniu DGP
Zapłać 97,90 zł Kup abonamentna miesiąc
Mam kod promocyjny
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Redakcja poleca

Galerie

Polecane