Wyjeżdżając za granicę na okres dłuższy niż trzy miesiące, należy zgłosić swój wyjazd i powrót w gminie oraz dopełnić obowiązku meldunkowego.
WPolsce na każdej osobie, bez względu na wiek, ciąży obowiązek zameldowania się pod określonym adresem w miejscu pobytu stałego lub czasowego. Natomiast w razie opuszczenia miejsca pobytu stałego trzeba się wymeldować w gminie. Taki sam obowiązek spoczywa na osobie, która jest zameldowana na pobyt czasowy, trwający ponad trzy miesiące.

Dwa formularze

Obowiązku wymeldowania trzeba dopełnić najpóźniej w dniu opuszczenia miejsca pobytu, składając w gminie wypełniony i podpisany formularz. W zależności od rodzaju wymeldowania, trzeba złożyć Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu stałego albo Zgłoszenie wymeldowania z miejsca pobytu czasowego ponad dwa miesiące. Na formularzu należy podać następujące dane osobowe osoby dopełniającej obowiązku wymeldowania: nazwisko i imiona, nazwisko rodowe, nazwisko i imiona poprzednie, imiona rodziców, nazwiska rodowe rodziców, stan cywilny, imię i nazwisko małżonka oraz jego nazwisko rodowe, płeć, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer PESEL, adres dotychczasowego miejsca pobytu stałego lub czasowego trwającego ponad dwa miesiące, rodzaj, serię i numer dokumentu tożsamości oraz informacje o wykształceniu.
Oprócz tego formularz zawiera też dane dotyczące obowiązku wojskowego. Osoby objęte tym obowiązkiem podają stopień wojskowy, nazwę, serię i numer wojskowego dokumentu osobistego z oznaczeniem wojskowej komendy uzupełnień lub poświadczenie o zgłoszeniu się do rejestru przedpoborowych. Należy przy tym zażądać od organu gminy zaświadczenia potwierdzającego, że został dopełniony obowiązek wymeldowania się.

Wymeldowanie ustne

Natomiast osoby zameldowane na pobyt czasowy do dwóch miesięcy, przed upływem tego okresu wymeldowują się ustnie w gminie. Powinny to zrobić najpóźniej w dniu opuszczenia tego miejsca. Następnie zgłoszenie takiego wymeldowania odnotowywane jest w księdze zameldowań.
Zdarza się, że ktoś opuszcza miejsce pobytu czasowego po upływie okresu, który zgłosił meldując się. W takim przypadku nie ma obowiązku wymeldowywać się z tego pobytu.
Osoba, która wyjeżdża za granicę na okres dłuższy niż trzy miesiące, oprócz wymeldowania się powinna jeszcze dodatkowo zgłosić swój wyjazd oraz powrót we właściwym na dotychczasowe miejsce jej pobytu stałego organie gminy. Wyjazd za granicę musi zgłosić najpóźniej w dniu opuszczenia dotychczasowego miejsca pobytu. Natomiast powrót z zagranicy powinna zgłosić najpóźniej przed upływem czwartej doby, licząc od dnia powrotu. Zdarza się, że osoba wyjeżdżająca za granicę nie dopełnia obowiązku wymeldowania się. Wtedy gmina może wydać decyzję o wymeldowaniu z urzędu albo na wniosek właściciela lokalu, w którym była ona zameldowana.
W razie wszczęcia postępowania o wymeldowanie na wniosek należy udowodnić, że opuściła dotychczasowe miejsce pobytu i już w nim od dłuższego czasu nie przebywa. Warto też wskazać jej aktualne miejsce pobytu.
Dozorca domu, administrator albo właściciel mają obowiązek zawiadomić organ gminy właściwy ze względu na miejsce pobytu o tym, że osoba przebywająca w tym domu nie dopełniła obowiązku wymeldowania się. Natomiast we wsi obowiązek ten ciąży również na sołtysie. O opuszczeniu lokalu bez wymeldowania się gminę ma obowiązek również powiadomić właściciel albo inny podmiot dysponujący tytułem prawnym do lokalu, w którym ta osoba przebywała i była zameldowana.
Ważne!
Jeśli osoba, która wyjechała za granicę, nie wymeldowała się z danego adresu, gmina może wydać decyzję o wymeldowaniu z urzędu albo na wniosek właściciela lokalu, w którym była ona zameldowana