Konsument nie musi akceptować rozwiązań proponowanych mu w ramach procedury mediacyjnej. Wystarczy, że wyrazi swój sprzeciw. Jego brak jest uważany za zgodę.
Czy korzystanie z mediacji pozbawia konsumenta możliwości wniesienia w tej samej sprawie pozwu do sądu powszechnego? Tego rodzaju problemy interesowały czytelników w trakcie wczorajszego dyżuru telefonicznego dotyczącego praw konsumentów. Odpowiadająca na pytania Magdalena Bryl, ekspert z Głównego Inspektoratu Inspekcji Handlowej, wyjaśniała, że postępowanie mediacyjne nie kończy się wydaniem orzeczenia mającego moc wyroku. Rozpatrywana w ten sposób sprawa nie ma powagi rzeczy osądzonej. Osoby, które nie są zadowolone z ustalonego w ten sposób rozstrzygnięcia sporu, mogą więc dochodzić swoich praw na drodze sądowej zarówno przed sądem powszechnym, jak i polubownym sądem konsumenckim działającym przy wojewódzkich inspektorach Inspekcji Handlowej. Poza tym należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy proponowane w ramach mediacji rozwiązania nie odpowiadają konsumentowi, to może nie zgodzić się na nie. Co więcej, można wycofać się z procedury mediacyjnej na każdym jej etapie. Jeśli więc konsument korzystający z mediacji jest przekonany, że jej wynik będzie dla niej mniej korzystny od rozstrzygnięcia sporu, jakie mógłby uzyskać w sądzie, to nie musi go akceptować. Z kolei w przypadku, gdy dojdzie do takiego wniosku już po zakończeniu mediacji, może dochodzić swoich praw na drodze sądowej.
Oprócz tego czytelnicy pytali, czy konsumenci korzystający z mediacji muszą ponieść koszty jej prowadzenia. Z obowiązujących przepisów wynika, że korzystanie z procedury mediacyjnej prowadzonej przez inspektorów Inspekcji Handlowej jest bezpłatne zarówno dla konsumentów, jak i przedsiębiorców. Jednak nie dotyczy to kosztów opinii rzeczoznawcy o jakości produktu lub usługi. Z reguły ponosi je osoba zlecająca sporządzenie opinii, chyba że strony uczestniczące w mediacji postanowią inaczej. W przypadku, gdy stroną wnioskującą powołanie rzeczoznawcy będzie konsument, musi on liczyć się z tym, że będzie musiał ponieść koszty sporządzenia opinii.
Patronat medialny nad Europejskim Tygodniem Konsumentów sprawuje Gazeta Prawna.