Wyremontowane perony na stacji kolejowej Częstochowa Osobowa oraz nowe, podziemne przejście na stacji Częstochowa Stradom są już niemal gotowe. Wkrótce ułatwią podróż zarówno mieszkańcom, jak i zagranicznym pielgrzymom podczas Światowych Dni Młodzieży (ŚDM).
O przebiegu tych inwestycji oraz stanie ich realizacji poinformowano podczas poniedziałkowej konferencji w Częstochowie.
Jasna Góra jest jednym z kilku miejsc, do których niebawem przyjedzie papież Franciszek, odwiedzający Polskę z okazji Światowych Dni Młodzieży. 28 lipca odprawi w Częstochowie mszę z okazji 1050. rocznicy chrztu Polski. Według szacunków może wziąć w niej udział kilkaset tys. wiernych.
Jak podkreślił w poniedziałek dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Częstochowie Helmut Klabis, realizowane – m.in. z myślą o ŚDM – za prawie 12 mln zł inwestycje na dwóch częstochowskich stacjach są już niemal gotowe.
Na stacji kolejowej Częstochowa Osobowa stopniowo remontowane były perony nr 1, 1a oraz 2 – o łącznej długości ponad 2 km. Ostatecznie mają zostać oddane do użytku 20 lipca. Jak podaje spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, m.in. położono tam nową nawierzchnię, odnowiono wiaty chroniące podróżnych od deszczu, wyposażono perony w nagłośnienie, wyświetlacze odjazdów i przyjazdów oraz gabloty z rozkładami jazdy. Szacunkowy koszt tych robót to ok. 5 mln zł.
Z kolei na leżącej nieopodal Jasnej Góry stacji Częstochowa Stradom podróżni, w tym zagraniczni pielgrzymi, już od 20 lipca mają korzystać z podziemnego przejścia z dworca na peron nr 2. W czasie remontu pasażerowie korzystali z przejścia przez tory. Klabis podał, że obecnie zakończyła się zasadnicza budowa przejścia i w takiej formie skorzystają z niego pielgrzymi.
Po zakończeniu ŚDM w Częstochowie prace będą tam kontynuowane - wówczas m.in. pojawi się zadaszenie przy budynku dworca, a w przejściu kontynuowane będą prace związane z monitoringiem i system informacyjnym. „Będziemy się jednak starali utrzymać to przejście otwarte. Ewentualnie tylko częściowo lub na krótki czas je zamkniemy, w razie jakieś newralgicznej sytuacji” – powiedział dyrektor. Całość prac powinna zakończyć się we wrześniu. Ich koszt to ok. 6,4 mln zł.
Pielgrzymi, którzy w najbliższych dniach przyjadą koleją do Częstochowy - aby zwiedzić Jasną Górę lub wziąć udział w uroczystościach z papieżem Franciszkiem - po wyjściu z dworców pieszo udadzą się w stronę sanktuarium. Klabis zapowiedział na tę okazję ustawienie przy dworcach specjalnego oznakowania.
Na czas ŚDM polskie koleje przygotowały dla pielgrzymów liczne udogodnienia, m.in. kilkaset tys. dodatkowych pociągów, które zawiozą wiernych na uroczystości związane z ŚDM.
Ponadto w związku z ŚDM PKP PLK wyremontowało perony na kilkunastu stacjach w woj. śląskim i małopolskim. M.in. wymieniono tam nawierzchnię, postawiono nowe wiaty i zadaszenia, wyremontowano przejścia oraz zamontowane gabloty. Jak podaje PLK chodzi m.in. o: Kraków Płaszów, Krzeszowice, Kraków Mydlniki, Kraków Swoszowice, Baranówka, Węgrzce Wielkie, Kokotów, Kraków Bieżanów, Mysłowice, Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona, Częstochowa Osobowa, Częstochowa Stradom, Częstochowa Raków, Juliannka, Magdasz, Podlesie, Staropole Czestochowskie i Lusławice.
Koszt przygotowań Polskich Linii Kolejowych - według wiceprezesa Andrzeja Pawłowskiego - szacowany jest na ponad 50 mln zł.
ŚDM rozpoczną się 26 lipca w Krakowie; od 27 do 31 lipca będzie w nich brał udział papież Franciszek, który odwiedzi także Częstochowę oraz b. niemiecki obóz koncentracyjny i zagłady Auschwitz-Birkenau. (PAP)