Czy na motocykl trzeba mieć oddzielne prawo jazdy? Nie, jeśli spełnia pewne warunki. To właśnie dlatego w Polsce coraz większą popularnością cieszą się jednoślady. Jakie motocykle nie wymagają oddzielnego dokumentu?

Przepisy o prawie jazdy na motocykl zmieniły się w 2014 r. Od tego czasu do kierowania niektórymi motocyklami nie jest potrzebne prawo jazdy kategorii A.

„Od 24 sierpnia 2014 r. osoby, które mają prawo jazdy kategorii B przez okres dłuższy niż trzy lata, są uprawnione do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 i mocy nieprzekraczającej 11 kW (czyli ok. 14,96 KM). Stosunek mocy takiego motocykla do masy własnej nie może przekraczać 0,1 kW/kg. Warto pamiętać, że na terenie Polski prawo jazdy kategorii B uprawnia przede wszystkim do kierowania pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykli (oczywiście z wyjątkiem opisanej sytuacji), zespołem złożonym z takiego pojazdu i przyczepy lekkiej lub innej, o ile łączna masa takiego zespołu nie przekracza 4250 kg, a kierowca zdał dodatkowy egzamin praktyczny potwierdzony wpisem do prawa jazdy”.

>>> Więcej porad o ruchu drogowym znajdziesz w specjalnym dodatku do Dziennika Gazety Prawnej już w najbliższy poniedziałek

Jakie motocykle kupują Polacy?

Motocykle z małą pojemnością silnika stały się po zmianie przepisów bardzo popularne. Z najnowszego raportu KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego o branży motoryzacyjnej wynika, że liczba zarejestrowanych nowych motocykli wzrosła w 2016 roku o 8,3 proc. do 25 tys. 844 sztuk. To o 1 tys. 974 rejestracje więcej niż w roku 2015.

Najpopularniejsze wśród Polaków marki to Romet (22 proc.), Junak (16 proc.) i ZIPP (9 proc.).

>>> Czytaj więcej: Polacy kupują coraz więcej motocykli