statystyki

Reklamacja uszkodzonej przesyłki wymaga działania klienta

autor: Adam Puchacz31.03.2015, 09:42; Aktualizacja: 31.03.2015, 09:57

To sam przewoźnik powinien w pierwszej kolejności protokolarnie stwierdzić stan paczki przed jej wydaniem. Jeśli tego nie zrobi – obowiązek taki spoczywa na adresacie z chwilą odbioru.

Prowadzę sklep internetowy. Korzystam z usług firmy kurierskiej. Niekiedy zdarza się, że po otwarciu paczki klienci stwierdzają, iż towar jest uszkodzony, i zgłaszają reklamację. Dlatego po otrzymaniu reklamacji od klienta zgłaszam firmie kurierskiej uszkodzenie przesyłki podczas transportu. Ta jednak rozpatruje reklamacje negatywnie lub je ignoruje, nie udzielając odpowiedzi przez kilka tygodni, a nawet miesięcy. Co powinienem zrobić w takiej sytuacji?

W kontaktach z firmami kurierskimi problem występuje bardzo często, ponieważ przepisy dotyczące sprawdzania stanu przesyłki stawiają te podmioty w uprzywilejowanej pozycji – zarówno wobec odbiorcy, jak i nadawcy przesyłki. Jednak przedsiębiorca nie jest na straconej pozycji. Zgodnie z przepisami ustawy z 15 listopada 1984 r. – Prawo przewozowe (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 1173 ze zm.) w przypadku wystąpienia szkody w przesyłce to sam przewoźnik powinien w pierwszej kolejności protokolarnie stwierdzić stan przesyłki przed jej wydaniem. Jeśli tego nie uczyni, to obowiązek ten spoczywa z chwilą wydania przesyłki na jej odbiorcy, czyli kliencie. Już po przyjęciu paczki zgłaszane mogą być wyłącznie ubytki lub uszkodzenia, których nie dało się zauważyć z zewnątrz. Dla zachowania swoich uprawnień konieczne jest wówczas zgłoszenie przez odbiorcę szkody niezwłocznie po jej zauważeniu, lecz nie później niż w terminie 7 dni od daty odbioru. W zgłoszeniu pisemnym należy zażądać protokolarnego ustalenia stanu przesyłki przez przewoźnika.


Pozostało 60% tekstu

Prenumerata wydania cyfrowego

Dziennika Gazety Prawnej
9,80 zł
cena za dwa dostępy
na pierwszy miesiąc,
kolejny miesiąc tylko 79 zł
Oferta autoodnawialna
KUPUJĘ

Pojedyncze wydanie cyfrowe

Dziennika Gazety Prawnej
4,92 zł
Płać:
KUPUJĘ
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu tylko za zgodą wydawcy INFOR Biznes. Kup licencję

Polecane

Reklama

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Galerie

Polecane