W nowelizacji chodzi o to, żeby elektroniczna forma inicjowania postępowania wieczystoksięgowego była obowiązkowa dla notariuszy, komorników sądowych i naczelników urzędów skarbowych (jako organów egzekucyjnych).
Resort sprawiedliwości, który przygotował te propozycje, liczy na to, że jeśli wnioski o wpis do księgi wieczystej lub o jej założenie będą składane drogą informatyczną, to takie elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe (e.p.w.) pozwoli szybciej załatwić sprawę i zwiększy bezpieczeństwo obrotu nieruchomościami, utrudniając np. wielokrotną sprzedaż tej samej nieruchomości.
"To bardzo istotne zagadnienie. Poprzez niezwłoczne zamieszczenie informacji o nabyciu nieruchomości w systemie informatycznym zabezpieczony zostanie interes nabywców" - mówił na początku listopada podczas prac nad tymi regulacjami w sejmowej komisji ds. zmian w kodyfikacjach sprawozdawca projektu Borys Budka (PO).
PiS krytykował natomiast zbyt szybkie tempo prac nad tą nowelizacją. "Myślę, że nam wszystkim powinno dać do myślenia to, co działo się teraz podczas wyborów samorządowych, gdy doszło do awarii systemu informatycznego, a komisje nawet nie miały protokołów w formie papierowej i wiele godzin czekano na odblokowanie systemu" - mówiła w środę podczas debaty Barbara Bartuś (PiS) uzasadniając negatywne stanowisko swego klubu.
W nowelizacji przyjęto jako zasadę, że do wniosków o wpis do księgi wieczystej oraz o założenie księgi wieczystej nie będzie się dołączać dokumentów w postaci elektronicznej, bo większość dokumentów będących podstawą wpisu istnieje wyłącznie w postaci papierowej. Wyjątkiem od tej zasady ma być sytuacja, gdy dokumenty stanowiące podstawę będą pierwotnie w formie elektronicznej - wtedy ma się je załączać.
Składający wniosek będzie musiał posiadać konto użytkownika w systemie teleinformatycznym obsługującym e.p.w. System teleinformatyczny obsługujący elektroniczne postępowanie wieczystoksięgowe będzie weryfikować dane identyfikacyjne notariusza i komornika, a także naczelnika urzędu skarbowego. Takie rozwiązanie pozwoli sądowi na stwierdzenie, czy osoby te posiadają uprawnienia.
Naczelnik skarbówki, notariusz i komornik sądowy mają podpisywać składane przez siebie pisma procesowe w e.p.w. używając bezpiecznego podpisu, weryfikowanego ważnym certyfikatem. Szczegóły zakładania kont, ich obsługi i trybu zakładania konta w systemie określi rozporządzenie ministra sprawiedliwości.
W ustawie zaproponowano też wiele zmian w K.p.c., które mają usprawnić postępowanie w sprawach z dziedziny prawa pracy i ubezpieczeń społecznych.