Zgodnie z wydanym ostatnio wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego, zaświadczenie o ukończeniu aplikacji może zostać wydane jedynie osobie wpisanej na listę aplikantów adwokackich po 9 września 2005 r.

Chodzi o wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 15 kwietnia 2011 r. o sygn. akt II GSK 415/10. NSA podkreślił, iż zaświadczenie o ukończeniu aplikacji jest dokumentem ściśle związanym z egzaminem w nowej formie. Chodzi o egzamin ministerialny a nie korporacyjny.

Stan faktyczny

Skarżącego wpisano na listę aplikantów adwokackich w listopadzie 2002 r., pod rządami ustawy – Prawo o adwokaturze sprzed nowelizacji z dnia 30 czerwca 2005 r. Z przepisów tych wynikało, że osoby umieszczone na liście aplikantów przed 10 września 2005 r. zdają egzamin „korporacyjny”. Skarżący przystąpił do niego w kwietniu 2007 r., ale otrzymał ocenę niedostateczną. Na dwóch egzaminach poprawkowych nie pojawił się, usprawiedliwiając swą nieobecność. Nie stawił się też na kolejnym, co doprowadziło do skreślenia go z listy aplikantów. Wystąpił za to do macierzystej okręgowej rady adwokackiej o wydanie mu zaświadczenia o ukończeniu aplikacji. Rada odmówiła, argumentując, iż tego typu zaświadczenie sporządzane jest tylko dla osób mających zdawać egzamin „ministerialny”, a nie „korporacyjny”.

Skarżący nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem. W skardze kasacyjnej podniósł, iż skoro ustawodawca w art. 5 nowelizacji stwierdził, iż aplikanci wpisani na listę aplikantów przed 10 września 2005 r. przystępują do egzaminu na dotychczasowych zasadach, to w pozostałym zakresie należy stosować do nich regulacje nowe.

Przepisy uprzednio obowiązujące nie przewidywały wydania zaświadczenia

Naczelny Sąd Administracyjny nie zgodził się z argumentacją skarżącego. Jak podkreślił w uzasadnieniu orzeczenia, sytuacja prawna skarżącego jako aplikanta adwokackiego została w pełni określona w przepisach obowiązujących przed dniem 10 września 2005 r. Nie przewidywały one wydania zaświadczenia o ukończeniu aplikacji. Zawierający takie rozwiązanie art. 76 ust. 2 ustawy – Prawo o adwokaturze wprowadzono dopiero w nowelizacji. Dokument ten jest bowiem warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu zawodowego, organizowanego na nowych zasadach przez ministra sprawiedliwości, ale nie „korporacyjnego”.

RO/ źródło: adwokatura.pl

Zobacz także:

NSA: Aplikant może zostać skreślony z listy za brak wiedzy

Skreślenie z listy aplikantów po dwukrotnie nie zdanym egzaminie zawodowym