Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów orzekł, że praktyki stosowane przez Inspektorów spółki Intrum Justitia naruszyły prawa konsumenckie oraz szeroko rozumiane dobre obyczaje.

Postępowanie UOKiK zakończone wydaniem decyzji 18 października 2010 r. wykazało, że spółka windykacyjna Intrum Justitia z Warszawy stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe, informując w wezwaniach do zapłaty o możliwej wizycie Inspektora w godzinach od 7 do 21 w domu dłużnika, w celu wyegzekwowania należności.

Urząd wskazuje, że treść przesyłanych dłużnikom pism mogła wywołać błędne przekonanie, że pracownicy spółki dysponują możliwością użycia środków przymusu, a działania będą prowadzone nawet wobec sprzeciwu konsumenta. Mogło to budzić niepokój i lęk, co do skutków oraz samego przebiegu wizyty inspektora terenowego- zaznacza Urząd.

Zobacz: Sprzedawcy gazu pod lupą UOKiK

W korespondencji wzywano także dłużników do osobistego stawienia się w siedzibie przedsiębiorcy, bez podania podstawy prawnej wezwania, ponadto informowano o nadaniu sprawie trybu przedsądowego, powołując się przy tym na artykuły kodeksu postępowania cywilnego nie odnoszące się do podawanej informacji- czytamy w komunikacie UOKiK.

Sąd oddalił odwołanie spółki od decyzji nakładającej karę pieniężną w wysokości 221 272 zł. W ustnych motywach uzasadnienia, Sąd wskazał m. in., iż bezprawność nie dotyczy jedynie naruszania konkretnych przepisów prawnych, lecz także szeroko rozumianych dobrych obyczajów.

PS/źródło:UOKiK

Zobacz także:

UOKiK: Reklama Euro Netu wprowadzała konsumentów w błąd