Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie rozpoznał sprawę dotyczącą degeneracji znaku towarowego Panorama Firm.

We wrześniu 2005 roku uprawniony wniósł do Urzędu Patentowego wniosek o wygaśniecie prawa ochrony znaku towarowego PANORAMA FIRM.

W jego opinii znak utracił znamiona odróżniające w obrocie handlowym, gdyż jest używany przez wiele nieuprawnionych do tego podmiotów. Najczęściej są to wydawnictwa, biblioteki, oraz strony internetowych wyszukiwarek.

Powołał się przy tym na wiele dowodów, w tym badania dotyczące znajomości marek wśród obywateli.

Urząd Patentowy uznał jednak, że skarżący wyciągnął mylne wnioski i tym samym nie przychylił się do jego argumentacji. W opinii UP znak nie tylko nie utracił znamion odróżniających, ale również stał się powszechnie znany, oraz rozpoznawalny w obrocie. Z tych względów UP uznał wniosek za niezasadny.

Podczas rozprawy przed warszawskim WSA, gdzie została złożona skarga na decyzję UP, pełnomocnik skarżącego podkreślił, że ponad 50 podmiotów gospodarczych używa nazwy PANORAMA FIRM, są to zarówno organy państwowe, jaki prywatne.

Zdaniem respondentów PANORAMA FIRM nie jest znakiem towarowym

Badania przeprowadzane przez uprawnionego wykazały, że respondenci nie tylko nie kojarzyli nazwy PANORAMA FIRM (PF) z uprawnionym, ale również nie utożsamiali go ze znakiem towarowym.

Kolejnym powołanym dowodem był wydruk internetowy dotyczący rankingu najcenniejszych polskich firm przeprowadzonego przez dziennik „Rzeczpospolita” , w którym PF nie znalazła się.

Rzecznik patentowy obecny na rozprawie wniósł o oddalenie skargi, jako bezzasadnej. Jednym z powołanych argumentów przez Rzecznika był fakt, że znak towarowy Coca cola w internecie jest używany ok. 39 mln. razy, a PF jedynie kilkanaście, lub kilkadziesiąt razy. Na koniec rzecznik podkreślił, że nie każdy przykład naruszenia znaku towarowego oznacza jego degenerację.

Sąd odroczył wydanie wyroku w tej sprawie na dzień 30 września 2009 roku.

Sygn. Akt VI SA/Wa 62/09

Sygn. Akt VI SA/Wa 63/09

Anna Sergiej