Odwołany koncert? Krajowy artysta zamiast zagranicznej gwiazdy? Organizatorzy imprez mogą okazać się dla konsumenta trudnym kontrahentem - wynika z analizy działalności agencji koncertowych przeprowadzonej przez UOKiK.



Wybierając się na koncert oprócz sympatii do artysty lub zespołu, powinniśmy kierować się również warunkami oferty przygotowanej przez organizatora imprezy. Nabywając bilet zawieramy bowiem umowę i podlegamy ochronie, podobnie jak w przypadku kontraktów z biurami turystycznymi, deweloperami czy bankami. Organizator koncertu powinien zapewnić uczestnikom dostęp do wszelkich informacji ułatwiających podjęcie decyzji, przede wszystkim dotyczących warunków świadczenia usługi.

UOKiK skontrolował wybranych losowo organizatorów imprez masowych, przede wszystkim koncertów. Zastrzeżenia wzbudziły stosowane przez nich w regulaminy, ogólne warunki oraz wzorce umów.

Zdaniem Urzędu niekorzystne dla kupujących bilet na koncert są zbyt szerokie uprawnienia organizatora imprezy do dokonania zmian dotyczących przebiegu imprezy, łącznie z jej odwołaniem, usunięciem uczestników, zmianą miejsc czy sektorów. W efekcie konsument nigdy nie ma pewności, że koncert, na którym mu zależy, odbędzie się na ustalonych wcześniej i opłaconych warunkach.

Zdaniem Prezes UOKiK dokonywanie w programie imprezy zmian m.in. artystycznych bądź czasowych jest dopuszczalne, o ile organizator wskazał ważne, uzasadnione przyczyny. Zgodnie z prawem, w przypadku zmiany istotnych warunków umowy konsument powinien mieć możliwość odstąpienia od niej i zwrotu pieniędzy proporcjonalnie do kosztów poniesionych przez przedsiębiorcę.

Wątpliwości Urzędu wzbudziły również zastrzeżenia organizatorów, że nie odpowiadają za zmiany w programie imprezy/koncertu, wynikające z odwołania występu przez wykonawcę. Stanowi to istotne ograniczenie odpowiedzialności agencji za nienależyte wykonanie zobowiązania. W praktyce bowiem odstąpienie przez artystę od realizacji umowy może wynikać z niedopełnienia przez organizatora warunków przewidzianych odrębnym kontraktem - łączącym artystę z agencją. Konsumentowi przysługuje w takim wypadku prawo do zwrotu biletu bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

UOKiK/AS

Zobacz także:

Wyjaśnienia w sprawie kar

Kara za naruszenie tajemnicy telekomunikacyjnej