Brak adresu sklepu, informacji o przedsiębiorcy lub prawie do odstąpienia od umowy - to najczęściej spotykane problemy przez europejskich konsumentów kupujących sprzęt elektroniczny w sieci. Urząd już po raz drugi uczestniczył w Międzynarodowych Dniach Przeszukiwania Internetu.

W 2009 roku Komisja Europejska sprawdziła metody stosowane przez sklepy internetowe sprzedające sprzęt RTV i AGD. W ramach wspólnej akcji państwa członkowskie przebadały 369 stron sklepów internetowych oferujących sprzęt elektroniczny. W wyniku przeprowadzonej akcji okazało się, że 55 proc. skontrolowanych stron zawiera nieprawidłowości. Najczęstszym problemem stwierdzonym na 131 stronach było umieszczanie informacji wprowadzających internautów w błąd odnośnie przysługujących im praw - zwłaszcza o możliwości odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni. Na 93 stronach zabrakło informacji o całkowitej cenie, jaką klient musi zapłacić kupując sprzęt RTV i AGD w sieci - w szczególności brak informacji o kosztach przesyłki, czy też podawanie cen bez uwzględnienia podatków. Ponadto kontrolujący zwrócili uwagę na brak lub niekompletne informacje na temat przedsiębiorcy, takie jak nazwa, adres pocztowy czy adres e-mail. Tego typu nieprawidłowości stwierdzono na 65 przebadanych stronach internetowych.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po raz drugi uczestniczył w tym przedsięwzięciu. Efektem polskiej kontroli przeprowadzonej przez UOKiK jest 10 przeszukanych stron internetowych oferujących sprzęt elektroniczny. Wobec sześciu z nich planowane są postępowania wyjaśniające. W przypadku dwóch sklepów w związku z podejrzeniem praktyki mającej znaczenie transgraniczne polski Urząd poprosił o podjęcie działań przez Francję i Niemcy. W ramach tej edycji sprawdzono informacje zawarte na stronach

  • www.morele.net
  • www.3kropki.pl
  • www.e-cyfrowe.pl
  • www.emarket.pl
  • www.1klik.pl
  • www.pixmania.com/pl/pl/home.html
  • www.esc.pl
  • www.magafoto.cz
  • www.eukasa.pl
  • www.notebooki.pl

Przedsiębiorcy, u których stwierdzono problemy będą proszeni o wyjaśnienie stosowanych praktyk. W niektórych przypadkach podjęte czynności prawne mogą doprowadzić do nałożenia kary na tych, którzy dopuścili się rażącego nadużycia. Ostatecznie zastosowane działania zostaną zaprezentowane w połowie 2010 roku.

Ponadto UOKiK przypomina, że konsument robiący zakupy w sieci, ma prawo zwrócić towar w terminie 10 dni od dnia dostarczenia, a w przypadku usługi od dnia zawarcia umowy. W sytuacji, gdy na stronie sklepu internetowego nie zostały podane informacje o:

  • nazwie i siedzibie sklepu,
  • kosztach, terminie i sposobie dostawy,
  • cenie obejmującej także cło i podatki,
  • zasadach zapłaty,
  • prawie do odstąpienia od umowy w przeciągu 10 dni,
  • miejscu i sposobie składania reklamacji, to termin, w którym możemy zrezygnować z zakupu - wynosi 3 miesiące

Ponadto sprzedawca nie może też żądać zapłaty za wycofanie się z umowy (odstępnego) - takie żądanie jest bezprawne.

UOKiK/AS

Zobacz także:

Lider Informatyki 2009-nominacje