Prezesi Sądów zobowiązani są do zabezpieczenia takiego doręczenia dokumentacji, aby było ono najbardziej efektywne i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Doręczanie przez kurierów, za pomocą sądowej poczty, pracownika sądu, policji sądowej albo komornika lub wspomnianą pocztą elektroniczną winno to zapewnić. Również czas wyznaczania posiedzeń powinien, na ile to możliwe, uwzględniać konieczność doręczenia tej dokumentacji w tym dniu do aresztów. Koszty doręczania tylko o tyle należy brać pod uwagę o ile nie spowoduje to spadku skuteczności doręczenia pism sądowych, a w konkretnym tutaj przypadku doręczenia dokumentacji do jednostek penitencjarnych w dniu wydania postanowienia o uchyleniu (zmianie) tymczasowego aresztowania. Obecnie trwające prace nad projektem nowelizacji Kodeksu karnego wykonawczego również obejmują swoim zakresem powyższą problematykę. Ponadto Prezesi Sądów Okręgowych, przez otrzymanie niniejszego stanowiska, zostaną uczuleni na tę kwestię tak, aby w ramach swoich uprawnień i obowiązków, wynikających m.in. z par. 68 ust. 1 Regulaminu urzędowania sądów powszechnych, zorganizowali technicznie doręczanie odpisów orzeczeń, dotyczących uchylenia lub zmiany tymczasowego aresztowania (skutkujących natychmiastowe zwolnienie tymczasowo aresztowanych osób) wraz z nakazami zwolnienia z jednostek penitencjarnych, w taki sposób, aby przedmiotowa korespondencja dotarła do tych jednostek w dniu ich ogłoszenia przez sąd. Umożliwi to uniknięcie podobnych sytuacji jak opisane w piśmie Fundacji.

HFPCZ