GIODO poinformował, iż Grupa Robocza Art. 29 ds. Ochrony Danych, przyjęła Opinię w sprawie usług geolokalizacyjnych w inteligentnych urządzeniach przenośnych. Chodzi o zagrożenia płynące z możliwości lokalizowania osób posługujących się na co dzień nowymi technologiami.

Grupa Robocza Art. 29 ds. Ochrony Danych przyjęła Opinię 13/2011 w sprawie usług geolokalizacyjnych w inteligentnych urządzeniach przenośnych (WP185).

Szerokie możliwości łączenia informacji

Opinia powołuje się na fakt iż co do istoty przetwarzania danych geolokalizacyjnych, biorąc pod uwagę obecnie stosowane technologie, istnieją szerokie możliwości łączenia informacji z wielu źródeł.

Takowymi źródłami, są z jednej strony informacje o sygnałach otaczających nas stacji telefonii komórkowych i sygnałach systemów nawigacji satelitarnej, z drugiej strony informacje dostępne na stronach internetowych serwisów geolokalizacyjnych, systematycznie zbierane przez operatorów tych serwisów.

Obecnie stosowane technologie, takie jak telefonia komórkowa, systemy nawigacji satelitarnej czy też bezprzewodowy dostęp do Internetu (WI-FI), sprawiają iż ich użytkownicy, noszący przy sobie przez cały czas wzmiankowane urządzenia, narażeni są na śledzenie lokalizacji w której aktualnie przebywają. W związku z powyższym, Grupa Robocza uznaje iż kwestia ochrony prywatności w odniesieniu do tych użytkowników jest bardzo istotna.

Wnioski i zalecenia

W dokumencie określono i oszacowano zagrożenia ochrony prywatności wiążące się z korzystaniem z usług geolokalizacyjnych, przeanalizowano podstawy prawne z punktu widzenia Dyrektywy 95/46/WE o ochronie danych oraz ogólnych zasad ochrony prywatności.

We wnioskach przedstawiono zalecenia dla poszczególnych stron biorących udział w przedmiotowym procesie, zarówno dla operatorów systemów geolokalizacyjncyh, podmiotów świadczących usługi geolokalizacyjne, jak i producentów urządzeń i oprogramowania wykorzystywanego do świadczenia usług geolokalizacyjnych. W zaleceniach tych wskazano m.in. na obowiązek informacyjny, prawa osób, których dane dotyczą, oraz okresy zatrzymywania danych.

Obowiązek informacyjny

Informacje muszą być jasne, obszerne, zrozumiałe dla szerszej grupy odbiorców nie posiadających wiedzy technicznej jak również stałe i łatwo dostępne. Ważność zgody jest nierozerwalnie związana z jakością informacji na temat usługi. Strony trzecie, takie jak operatorzy wyszukiwarek i portali społecznościowych, mają kluczową rolę do wypełnienia, jeżeli chodzi o widoczność i jakość informacji dotyczących przetwarzania danych geolokalizacyjnych.

Dostęp do danych dla osób których dotyczą

Jeżeli chodzi o prawa osób, których dane dotyczą, w opinii wskazano, iż administratorzy informacji geolokalizaycjnych z urządzeń przenośnych powinni umożliwić swoim klientom uzyskanie dostępu do ich danych o lokalizacji w formie zrozumiałej dla człowieka oraz pozwolić na ich poprawianie i usuwanie bez gromadzenia nadmiernych danych osobowych. Osoby, których dotyczą dane mają również prawo dostępu, poprawienia i usunięcia danych. Grupa Robocza zaleca utworzenie (bezpiecznego) dostępu online.

Okres przechowywania danych

Grupa Robocza w swojej opinii sformułowała również zalecenia dotyczące okresów przechowywania danych. Według tych zaleceń dostawcy programów lub usług geolokalizacyjnych powinni wdrożyć polityki dotyczące przechowywania, aby zapewnić, że dane geolokalizacyjne lub profile powstałe w oparciu o te dane będą usuwane po upłynięciu uzasadnionego okresu. Powstało też szczegółowe zalecenie odnośnie przetwarzania unikalnego numeru identyfikacyjnego. Według niego producent systemu operacyjnego lub administrator infrastruktury geolokalizacyjnej przetwarzający taki numer może go przechowywać maksymalnie przez 24 godziny, tylko do celów operacyjnych.

RO/źródło: GIODO

Zobacz także:

GIODO o wykorzystaniu danych w kampanii wyborczej

GIODO kontroluje Google