Helsińska Fundacja Praw Człowieka skierowała do Carrefour Polska sp. z o. o.pismo, w którym zwraca uwagę na nieuczciwe oraz sprzeczne z dobrymi obyczajami zachowanie przedstawicielki działu PR Carrefour Polska sp. z o.o.

6 maja 2008 r. w Sądzie Okręgowym w Warszawie został złożony pozew Jolanty Kramarz przeciwko Carrefour Polska Sp. z o.o. o zapłatę sumy pieniężnej na wskazany cel społeczny w związku z naruszeniem dóbr osobistych oraz dopełnienie czynności potrzebnych do usunięcia skutków naruszenia. Na prośbę Helsińskiej Fundacji Praw Człowieka reprezentacji Jolanty Kramarz podjął się adw. Aleksander Woźnicki z Kancelarii GESSEL.

Jolanta Kramarz jest osobą niewidomą, korzystającą na co dzień z pomocy psa przewodnika. 24 listopada 2007 r. około godziny 17.00 wraz z koleżanką udała się na zakupy do hipermarketu Carrefour mieszczącego się w Centrum Handlowym Wileńska w Warszawie. Powódce towarzyszył także prawidłowo oznaczony pies przewodnik, posiadający uprząż z napisem „Nie głaskać – Pracuję” oraz usztywnioną smycz. Pies był bez kagańca, gdyż uniemożliwia mu on prawidłowe wykonywanie funkcji przewodnika. Zarówno Jolanta Kramarz, jak i jej koleżanka oraz pies-przewodnik zachowywali się w sposób spokojny i nie budzący żadnych zastrzeżeń. Przed wejściem na teren supermarketu Jolantę Kramarz wraz z koleżanką zatrzymał pracownik ochrony zatrudniony przez Solid Security Sp. z o.o., świadczącą usługi ochrony osób i mienia na rzecz Carrefour Polska Sp. z o.o. Pracownik ochrony oświadczył, że jedynie „pani, która nie potrzebuje przewodnika zrobi zakupy” i nie dopuścił do wejścia na teren hipermarketu powódki oraz jej psa-przewodnika. Argumentacja powódki, która powoływała się na okazany pracownikowi ochrony na piśmie przepis Załącznika do uchwały nr LXXVII/2427/2006 Rady m.st. Warszawy* z dnia 22 czerwca 2006 roku w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta stołecznego Warszawy nie przyniosła zamierzonego efektu. Pracownik oświadczył: „dyrektor jest wyżej nade mną i nie każe wpuszczać”, a także, że nie interesują go przepisy regulaminu oraz, że teren hipermarketu jest terenem prywatnym.

Ostatecznie Jolanta Kramarz oraz jej pies-przewodnik nie weszli na teren hipermarketu. Opisane wyżej zachowanie pracownika ochrony było aktem dyskryminacji wobec Jolanty Kramarz ze względu na jej niepełnosprawność, tj. bycie osobą niewidomą, co wiąże się z koniecznością i uprawnieniem do korzystania z asysty psa-przewodnika (który przecież stanowi niejako surogat oczu). Zachowanie to stanowiło jednocześnie poniżające i upokarzające potraktowanie Jolanty Kramarz oraz naruszyło jej godność, a także inne biorące swoje źródło w godności wolności i prawa tj. wolność osobistą, prawo do decydowania o swoim życiu osobistym oraz wolność poruszania się po terytorium RP oraz wyboru miejsca pobytu. Ponieważ podmiotem odpowiedzialnym za pracownika ochrony jest Carrefour, naruszenie wskazanych wyżej wolności i praw człowieka i obywatela może stanowić podstawę odpowiedzialności tej spółki z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

HFPC/AS

Zobacz także:

Prawa autorskie twórców, którzy zmarli 70 lat temu wygasają

Kasy fiskalne dla prawników?