statystyki

Resort sprawiedliwości utrudnia pracę kuratorom

autor: Adam Makosz09.06.2009, 08:30; Aktualizacja: 09.06.2009, 09:22
  • Wyślij
  • Drukuj

Kuratorzy sądowi nie mają prawa zlecać wykonania wywiadów środowiskowych swoim kolegom po fachu – twierdzi Ministerstwo Sprawiedliwości.





Zdaniem Departamentu Wykonywania Orzeczeń i Probacji Ministerstwa Sprawiedliwości kurator sądowy nie może zarządzać zbierania informacji dotyczących skazanych ani Policji, ani innym kuratorom pracującym niekiedy w odległych o kilkaset kilometrów miejscowościach. Musi wykonywać je sam albo zwracać się z prośbą o ich zlecenie do sędziów.

– To absurdalna nadinterpretacja przepisów w kierunku sformalizowania procedury, co w praktyce paraliżuje pracę kuratorów – twierdzi Andrzej Martuszewicz, przewodniczący Krajowej Rady Kuratorów.

Spór o interpretację

Spór na linii ministerstwo-kuratorzy powstał po tym, jak resort przygotował własną interpretację przepisu art. 14 kodeksu karnego wykonawczego, będącą odpowiedzią na pytanie Prezesa Sądu Okręgowego w Opolu, i wątpliwości Rzecznika Praw Obywatelskich. Ust. 1 powołanego artykułu stanowi, że w postępowaniu wykonawczym organ wykonujący orzeczenie może zarządzić zebrania informacji dotyczących skazanego, w szczególności w drodze wywiadu środowiskowego przeprowadzonego przez kuratora sądowego. W razie uzasadnionych wątpliwości co do tożsamości skazanego taki organ może zaś zażądać ustalenia jego tożsamości przez Policję. Ministerstwo stoi na stanowisku, że przepisy nie uprawniają kuratorów do decydowania, kto ma wykonywać wywiady środowiskowe. Innego zdania są przedstawiciele tego zawodu, którzy pismo traktują jako nieuzasadnioną ingerencję w ich dotychczasową praktykę.

Logika kontra praktyka

– Wykładnia gramatyczna przepisu wskazuje jednoznacznie na to, że kurator sądowy jest podmiotem wykonującym zarządzenie organu (np. sądu), a nie podmiotem zarządzającym zebranie informacji. Odmienna interpretacja prowadziłaby do wniosku sprzecznego z zasadami logiki, że kurator sądowy mógłby zarządzić zebranie informacji przez innego kuratora sądowego. Mogłoby to prowadzić do sporów kompetencyjnych – tłumaczy Joanna Dębek z Ministerstwa Sprawiedliwości.

Stanowisko resortu znacznie utrudniło wykonywanie obowiązków kuratorom.

– W ten sposób doszło do paraliżu wykonywania orzeczeń, gdyż kurator nie ma możliwości kontroli okresu próby skazanego zamieszkującego poza jego terenową właściwością – zauważa Andrzej Martuszewicz.

Kuratorzy twierdzą, że nietrafny pogląd ministerstwa zaczęli wcielać w życie niektórzy policjanci, którzy na jego podstawie odmawiają wykonywania zleconych wywiadów. W niektórych regionach obawiający się represji ze strony przełożonych kuratorzy nie chcą też udzielać pomocy swoim kolegom po fachu.

Bieganie po podpisy

Według resortu sprawy, w których skazany przebywa w innym miejscu aniżeli zespół kuratorskiej służby sądowej, należą do rzadkości. Dodatkowo w tej części spraw około połowy stanowią sprawy, w których chodzi o kontrole wykonania jednorazowego obowiązku (np. przeproszenia pokrzywdzonego, naprawienia szkody, etc.).

– W takich sprawach nie ma potrzeby zlecania sporządzenia wywiadu środowiskowego innemu kuratorowi, a jedynie wystarczy ustalenie, czy skazany wykonał ów obowiązek (np. korespondując z pokrzywdzonym) – mówi Joanna Dębek. Ministerstwo zasugerowało, że w pozostałych sprawach kurator powinien zwrócić się o wydanie stosownego zarządzenia do sądu. W praktyce sprowadza się to jednak do biegania do sędziów po podpisy pod wcześniej napisanymi zarządzeniami.

– Nie ma przeszkód, aby sądowy kurator zawodowy zlecał zbieranie informacji o skazanych innym kuratorom w ramach służby kuratorskiej. Każdy kurator ma z kolei prawo uzyskać pomoc Policji w wykonywaniu swoich obowiązków. Nie ma zaś upoważnienia do wydawania wiążących zarządzeń policjantom, gdyż ci podlegają administracyjnie ministrowi spraw wewnętrznych i administracji – wyjaśnia prof. Stefan Lelental z Uniwersytetu Łódzkiego i współautor obowiązującego kodeksu karnego wykonawczego.

5,1 tys. kuratorów zawodowych pracuje w polskich sądach

PRZYKŁADOWE OBOWIĄZKI KURATORA ZAWODOWEGO

1) występowanie z wnioskiem o uchylenie dozoru,

2) przeprowadzanie wywiadów środowiskowych,

3) współpraca z gminą w zakresie świadczenia pomocy społecznej w środowisku otwartym,

4) organizacja pracy podległych kuratorów społecznych,

5) sygnalizowania sądowi przyczyn przewlekłości postępowania wykonawczego.

Podstawa prawna

● Ustawa z 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny wykonawczy (Dz.U. nr 90, poz. 557 z późn. zm.).




  • Wyślij
  • Drukuj
Źródło:GP

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.

Twój komentarz

Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!

Komentarze: 17

  • 1: robert z IP: 79.191.205.* (2009-06-09 11:45)

    tak się zastanawiam co jeszcze inteligenci z MS wymyślą? Ja mam postulat, który usprawni prace sądów - zacznijmy od największego wrzoda, czyli zlikwidujmy ministerstwo sprawiedliwości

  • 2: kurator z IP: 83.14.208.* (2009-06-09 12:32)

    "W takich sprawach nie ma potrzeby zlecania sporządzenia wywiadu środowiskowego innemu kuratorowi, a jedynie wystarczy ustalenie, czy skazany wykonał ów obowiązek (np. korespondując z pokrzywdzonym) – mówi Joanna Dębek."

    nie ma to jak kompetencja urzędnika!!! tylko, że przed złożeniem wniosku kurator MUSI sporządzić wywiad środowiskowy!!! smiać się, czy płakać?!?

  • 3: krzywda ludzka z IP: 87.105.112.* (2009-06-09 16:44)

    kuratorzy zawodowi, posługują się kuratorami społecznymi. Pytam, jakie mają oni wykształcenie i czy są potrzebni. Z tymi, którymi miałam do czynienie, nie znali się na przepisach, albo celowo mnie wprowadzali w błąd. Jednym słowem wszystkie ich poczynania i wysiłki były skierowane, nie aby mnie pomóc, ale zaszkodzić!!!k

  • 4: kama z IP: 81.15.228.* (2009-06-09 17:34)

    "Wykładnia gramatyczna przepisu wskazuje jednoznacznie na to, że kurator sądowy jest podmiotem wykonującym zarządzenie organu (np. sądu)".
    Proponowałabym zapoznanie się z kkw i wymienionymi w nim organami wykonawczymi:
    Art. 2. Organami postępowania wykonawczego są:
    1) sąd pierwszej instancji,
    2) sąd penitencjarny,
    3) prezes sądu lub upoważniony sędzia,
    4) sędzia penitencjarny,
    5) dyrektor zakładu karnego, aresztu śledczego, a także dyrektor okręgowy i Dyrektor Generalny Służby Więziennej albo osoba kierująca innym zakładem przewidzianym w przepisach prawa karnego wykonawczego oraz komisja penitencjarna,
    6) sądowy kurator zawodowy,
    7) sądowy lub administracyjny organ egzekucyjny,
    8) urząd skarbowy,
    9) odpowiedni terenowy organ administracji rządowej lub samorządu terytorialnego,
    10) inny organ uprawniony przez ustawę do wykonywania orzeczeń.

  • 5: zabrać się za kuratorow z IP: 93.105.156.* (2009-06-09 18:03)

    Niestety z moich obserwacji wynika ze wiekszość kuratorów to obiboki pracujacy 3 dni w tygodniu i "kasujacy" 2,5-3,5 tys... niestety!

  • 6: XYZ z IP: 82.177.199.* (2009-06-09 19:50)

    Do 5
    Co racja to racja ale w jednym Sz.kolego się mylisz bo za nic nierobienie zgarniają od 3200 netto do 4500 zł netto ( z dodatkiem terenowym)

  • 7: krzywda ludzka z IP: 78.8.104.* (2009-06-09 20:52)

    Jeśli tyle zarabiają, to woła to o pomstę. Ma rację 5. z moich obserwacji też wynikało, że często kurator społeczny przebywał w domu. Praca jej polegała na:
    wysłuchaniu, napisaniu z tego dwa zdania, z których nic nie wynikała, albo, że wszystko ok. Ta osoba wyrządziła mi więcej krzywdy, niż sytuacja.

    TO LUDZIE BEZ SUMIENIA< BEZ WIEDZY< ZA<CO TYLE PIENIĘDZY

  • 8: res z IP: 88.156.74.* (2009-06-09 21:43)

    do 5,6 i 7: Tak najprościej.. Kuratorzy dziela sie na wykonujących powierzone im funkcje spolecznie oraz tych dla których jest to zawod - zawodowi pracuja w terenie wsrod podopiecznych a dwa/trzy dni w tygdniu dyzuruja w sadzie. Kuratorzy spoleczni zas to osoby posiadajace stosowne kwalifikacje i wiedze, wykonujace swoje funkcje SPOLECZNIE ( co nie oznacza ze za darmo - przysluguje im ryczalt pokrywajacy koszty przejazdu, sporzadzania sprawozdan etc.). Sa to osoby posiadajace stale zatrudnienie lub bedace juz na emeryturze - bycie kuratorem to dla nich dodatkowe zajecie. Nie dziwi mnie wiec, ze np. emerytka, ktora pelni funkcje kuratora spolecznego czesto przebywa w domu... Sugeruje zapoznanie sie z podstawa wiedza dotyczaca tej grupy zawodowej i nie podawanie blednych informacji - w tym dotyczacych wynagrodzenia:) Pozdrawiam!

  • 9: 500 zl z IP: 80.50.233.* (2009-06-10 10:20)

    do xyz-to zarabiają tak jak sędziowie czy prokuratorzy.
    Osobiscie uwazam,ze to chore.

    Kuratorzy spoleczni zarabiaja grosze,i nie jest to nijak kasa sformalizowana.

  • 10: zabrać się za k z IP: 93.105.156.* (2009-06-10 23:12)

    do 8: znam dosyć dobrze sprawe i wyglada tak,że spoczni zwykle zasówają bo albo to faktycznie lubią robić albo licza na przedostanie sie kiedyś na "zawodowca". Co do wynagrodzen zawodowych kur. to są kuriozalne, znacznie przekraczające ich nakład pracy i przydatność, nie mowie o wszystykich, ale w o wiekszosci- wiec albo DO ROBOTY, albo tyle ile sie nalezy, czyli 1/2 !

Dowiedz się więcej

Prawo na co dzień

Galerie