Czytelniczka chce sporządzić testament. Pyta, jakich formalności powinna dopełnić, by był on ważny. Chce też wiedzieć, czy obowiązkowo musi zarejestrować go w Notarialnym Rejestrze Testamentów oraz jakie informacje i komu są udostępniane po zarejestrowaniu testamentu.
Notarialny Rejestr Testamentów istnieje dopiero od 5 października 2011 r. Każdy, kto sporządził taki dokument – własnoręcznie czy u notariusza – może go zarejestrować w tym rejestrze, ale nie ma takiego obowiązku. Rejestracja jest bezpłatna. Jest to spore ułatwienie dla spadkobierców. Dzięki temu będą mogli ustalić, czy ich krewny pozostawił testament. Z Notarialnego Rejestru Testamentów nie dowiedzą się jednak, jakich rozporządzeń majątkowych on dokonał. Otrzymają jedynie informację, że testament został sporządzony (trzeba go odszukać) lub zdeponowany w konkretnej kancelarii notarialnej. Za taką informację muszą zapłacić maksymalnie 200 zł.
Dopóki jednak osoba, która sporządziła testament (testator), będzie żyła, nikt nie dowie się, że taki dokument istnieje. Będzie to możliwe dopiero po jej śmierci i tylko wtedy, gdy zostanie okazany akt zgonu. Chociaż rejestr prowadzony jest elektronicznie, dostęp do niego możliwy jest tylko za pośrednictwem notariusza. Można w tym celu odwiedzić dowolną kancelarię notarialną.