Według noweli firmy lotnicze nie będą mogły uwzględniać kar w kosztach działania; nie będą więc mogły rekompensować sobie poniesionych wydatków z nich wynikających, np. przez podniesienie opłat lotniskowych lub nawigacyjnych.
Dotychczasowe prawo przewiduje kary za nieudostępnienie planu lotu, brakuje jednak zapisów umożliwiających ich nałożenie.
Proponowana nowelizacja zobowiązuje też zarządców lotnisk do zawiadamiania prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz instytucji zapewniających służby ruchu lotniczego o wszystkich zdarzeniach mogących mieć wpływ na pojemność kontroli ruchu lotniczego lub zapotrzebowaniu ruchu lotniczego.
Projekt przewiduje także, że na wniosek koordynatora lub zarządzającego lotniskiem, w którym wprowadzono koordynację rozkładów lotów, firma zarządzająca przepływem ruchu lotniczego przekazuje przyjęty plan lotu wnioskodawcom, oni natomiast zobowiązani są go udostępnić prezesowi ULC, właściwym organom kontroli ruchu lotniczego oraz użytkownikom statków powietrznych.
Zaproponowano także katalog administracyjnych kar finansowych za naruszenia obowiązków organów służb ruchu lotniczego, obowiązków operatorów, obowiązków organów zarządzających portami lotniczymi, obowiązku przestrzegania zgodności planów lotu z przydziałami czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych, obowiązków dotyczących postępowania w razie wystąpienia zdarzeń krytycznych, obowiązków monitorowania zgodności ze środkami dotyczącymi zarządzania przepływem ruchu lotniczego, obowiązków członków personelu lotniczego zaangażowanych w zarządzanie przepływem ruchu lotniczego w zakresie przestrzegania wymogów dodatkowych.
Za stwierdzone naruszenie przepisów dotyczących przestrzegania zgodności planów lotu z przydziałami na start i lądowanie w portach lotniczych przewidziano kary od 5 tys. do 100 tys. zł.