AGNIESZKA MAJCHRZAK o bezprawnych praktykach touroperatorów - Czy biuro turystyczne może podnieść cenę wycieczki już po podpisaniu umowy?
AGNIESZKA MAJCHRZAK o bezprawnych praktykach touroperatorów - Czy biuro turystyczne może podnieść cenę wycieczki już po podpisaniu umowy?
Cena wycieczki po podpisaniu umowy nie może się zmienić, chyba że kontrakt to wyraźnie przewiduje. Jeżeli tak, to zmiana ceny dotyczyć może tylko trzech sytuacji: wzrostu kursów walut, kosztów transportu oraz podatków, opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych. Biuro podróży powinno udokumentować wpływ na zmianę ceny, a konsument może się nie zgodzić na propozycję, wypowiedzieć umowę i odzyskać wpłacone pieniądze. Niedopuszczalne są sytuacje, w których dopłaty wyznaczane są arbitralnie bez adekwatnych do sytuacji wyliczeń. Cena imprezy nie może ulec zmianie na 20 dni przed jej rozpoczęciem.
Czy klient zawsze ma prawo odstąpić od umowy w razie wzrostu ceny wycieczki, zmiany programu imprezy lub jej warunków?
Jeżeli organizator przed rozpoczęciem imprezy zmienia istotne warunki umowy (np. cenę, program, termin), musi o tym powiadomić konsumenta. Ten zaś decyduje, czy przyjmie proponowaną zmianę, czy odstąpi od kontraktu. W przypadku rezygnacji mamy prawo do zwrotu wpłaconych pieniędzy bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Jeśli organizator podczas wycieczki nie wykonuje przewidzianych w umowie usług (albo zmienia program), powinien zapewnić świadczenie zastępcze. Konsument nie może ponosić dodatkowych kosztów, a w przypadku gdy nowa propozycja jest tańsza, ma prawo żądać zwrotu różnicy. Może także nie zgodzić się na pomysł organizatora. W takiej sytuacji musi on zapewnić konsumentowi powrót do miejsca rozpoczęcia imprezy.
Jakich bezprawnych praktyk dopuszczają się najczęściej biura podróży i co zrobić w takich sytuacjach?
Z praktyki urzędu wynika, że organizatorzy turystyki nadal stosują niedozwolone klauzule. Obecnie na 1962 postanowienia prawie 700 dotyczy turystyki. Jest to największa grupa klauzul z jednej branży. Przedsiębiorcy w umowach m.in. procentowo określają kwoty, o jakie może się ubiegać konsument rezygnujący z wyjazdu, ograniczają swoją odpowiedzialność za usługi wykonywane podczas wycieczki. Jeżeli wyjazd był niezgodny z umową, zawsze powinniśmy złożyć reklamację.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama