Komendant główny policji będzie przedstawiał ministrowi sprawiedliwości informacje o każdym z kandydatów do objęcia stanowiska sędziowskiego. Minister przedstawi następnie kandydatury Krajowej Radzie Sądownictwa, wyrażając o każdym z kandydatów opinię wraz z uzasadnieniem oraz przekazując informację uzyskaną od komendanta głównego policji.
Informacja ta obejmuje istotne dla oceny spełniania wymogu nieskazitelnego charakteru, dane o:
  •  zachowaniach świadczących o naruszeniu przez kandydata porządku prawnego,
  •  kontaktach ze środowiskami przestępczymi lub grupami środowiskowymi patologii społecznej i o charakterze tych kontaktów,
  •  okolicznościach wskazujących na uzależnienie od alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych.
Podstawę sporządzenia informacji o kandydacie na sędziego bądź asesora, zgodnie obowiązującymi od 3 grudnia 2007 r. rozporządzeniami ministra sprawiedliwości, stanowią materiały uzyskane przez organy policji w ramach ich czynności służbowych oraz w drodze wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadza się w terminie określonym przez komendanta głównego policji, nie dłuższym niż 21 dni od dnia wpływu wniosku ministra sprawiedliwości. Wywiad przeprowadza funkcjonariusz policji w miejscu zamieszkania i pobytu kandydata. Przed podjęciem czynności funkcjonariusz musi powiadomić osoby mające udzielać mu informacji o celu przeprowadzanego wywiadu. Z wywiadu funkcjonariusz sporządza notatkę, wskazując w niej osoby udzielające informacji, z podaniem ich danych obejmujących imię i nazwisko, adres zamieszkania. Do notatki funkcjonariusz załącza uzyskane w ramach wywiadu dokumenty.
Informacje o kandydatach
Następnie w terminie 35 dni od dnia wpływu wniosku ministra sprawiedliwości komendant główny policji sporządza informację o kandydacie i przedstawia ją ministrowi sprawiedliwości, załączając wszystkie zebrane materiały, stanowiące podstawę sporządzenia informacji. O treści informacji uzyskanej od komendanta głównego policji oraz wyrażonej o kandydacie opinii minister sprawiedliwości zawiadamia kandydata najpóźniej z przedstawieniem kandydatury Krajowej Radzie Sądownictwa.
Rozporządzenie nie precyzuje jednak, o co dokładnie mają pytać funkcjonariusze.
Referendarze sądowi
Funkcjonariusze policji będą nadal zbierać informacje o kandydatach na referendarzy i asystentów sędziowskich. Rozporządzenia ministra sprawiedliwości, które weszły w życie 27 listopada, określają sposób i tryb uzyskiwania informacji o kandydatach na stanowiska aplikantów referendarskich i referendarzy sądowych oraz mówią o pozyskiwaniu informacji o kandydatach na asystentów sędziowskich. Postępowanie wszczyna się na wniosek prezesa sądu, w którym kandydat ubiega się o zatrudnienie. Wniosek kieruje się do komendanta policji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata. Powinien on zawierać szczegółowe dane personalne kandydata.
Informacje o kandydacie opierają się na materiałach uzyskanych przez organy policji, w tym otrzymanych podczas wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania kandydata. Funkcjonariusz powinien być powiadomiony o celu przeprowadzanego wywiadu, podobnie jak osoby udzielające informacji. Do jego zadań należy również sporządzenie notatki z przebiegu wywiadu, ze wskazaniem danych personalnych osób udzielających informacji. Ponadto, funkcjonariusz jest zobowiązany do załączenia do notatki materiałów zebranych podczas wywiadu.
ŁUKASZ SOBIECH