- zachowaniach świadczących o naruszeniu przez kandydata porządku prawnego,
- kontaktach ze środowiskami przestępczymi lub grupami środowiskowymi patologii społecznej i o charakterze tych kontaktów,
- okolicznościach wskazujących na uzależnienie od alkoholu, środków odurzających lub substancji psychotropowych.
Minister sprawiedliwości określił sposób i tryb uzyskiwania informacji przez komendanta głównego policji o kandydatach do objęcia stanowiska sędziowskiego lub asesora sądowego, nowe przepisy obejmują również tryb uzyskiwania informacji o kandydacie na aplikanta i referendarza sądowego.
Komendant główny policji będzie przedstawiał ministrowi sprawiedliwości informacje o każdym z kandydatów do objęcia stanowiska sędziowskiego. Minister przedstawi następnie kandydatury Krajowej Radzie Sądownictwa, wyrażając o każdym z kandydatów opinię wraz z uzasadnieniem oraz przekazując informację uzyskaną od komendanta głównego policji.
Informacja ta obejmuje istotne dla oceny spełniania wymogu nieskazitelnego charakteru, dane o:
Podstawę sporządzenia informacji o kandydacie na sędziego bądź asesora, zgodnie obowiązującymi od 3 grudnia 2007 r. rozporządzeniami ministra sprawiedliwości, stanowią materiały uzyskane przez organy policji w ramach ich czynności służbowych oraz w drodze wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadza się w terminie określonym przez komendanta głównego policji, nie dłuższym niż 21 dni od dnia wpływu wniosku ministra sprawiedliwości. Wywiad przeprowadza funkcjonariusz policji w miejscu zamieszkania i pobytu kandydata. Przed podjęciem czynności funkcjonariusz musi powiadomić osoby mające udzielać mu informacji o celu przeprowadzanego wywiadu. Z wywiadu funkcjonariusz sporządza notatkę, wskazując w niej osoby udzielające informacji, z podaniem ich danych obejmujących imię i nazwisko, adres zamieszkania. Do notatki funkcjonariusz załącza uzyskane w ramach wywiadu dokumenty.
Informacje o kandydatach
Następnie w terminie 35 dni od dnia wpływu wniosku ministra sprawiedliwości komendant główny policji sporządza informację o kandydacie i przedstawia ją ministrowi sprawiedliwości, załączając wszystkie zebrane materiały, stanowiące podstawę sporządzenia informacji. O treści informacji uzyskanej od komendanta głównego policji oraz wyrażonej o kandydacie opinii minister sprawiedliwości zawiadamia kandydata najpóźniej z przedstawieniem kandydatury Krajowej Radzie Sądownictwa.
Rozporządzenie nie precyzuje jednak, o co dokładnie mają pytać funkcjonariusze.
Referendarze sądowi
Funkcjonariusze policji będą nadal zbierać informacje o kandydatach na referendarzy i asystentów sędziowskich. Rozporządzenia ministra sprawiedliwości, które weszły w życie 27 listopada, określają sposób i tryb uzyskiwania informacji o kandydatach na stanowiska aplikantów referendarskich i referendarzy sądowych oraz mówią o pozyskiwaniu informacji o kandydatach na asystentów sędziowskich. Postępowanie wszczyna się na wniosek prezesa sądu, w którym kandydat ubiega się o zatrudnienie. Wniosek kieruje się do komendanta policji właściwego ze względu na miejsce zamieszkania kandydata. Powinien on zawierać szczegółowe dane personalne kandydata.
Informacje o kandydacie opierają się na materiałach uzyskanych przez organy policji, w tym otrzymanych podczas wywiadu środowiskowego w miejscu zamieszkania kandydata. Funkcjonariusz powinien być powiadomiony o celu przeprowadzanego wywiadu, podobnie jak osoby udzielające informacji. Do jego zadań należy również sporządzenie notatki z przebiegu wywiadu, ze wskazaniem danych personalnych osób udzielających informacji. Ponadto, funkcjonariusz jest zobowiązany do załączenia do notatki materiałów zebranych podczas wywiadu.
ŁUKASZ SOBIECH
Dalszy ciąg materiału pod wideo
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama