Zgodnie z nowymi przepisami akta prowadzone w formie elektronicznej oraz urządzenia ewidencyjne zostaną podzielone na dwie kategorie – A i B.
Do pierwszej kategorii będą zaliczały się m.in. akta spraw:
● o egzekucję z nieruchomości,
● o egzekucję z udziałem Skarbu Państwa,
● o egzekucję w celu zniesienia współwłasności nieruchomości w drodze sprzedaży publicznej.
Dokumenty mające kategorię A będą przechowywane przez okres 15 lat. Okres archiwizowania pozostałych akt zaliczonych do kategorii B będzie wynosił 5 lat.
Zbiory dokumentów dotyczące zakończonych postępowań będą przekazywane do Krajowej Rady Komorniczej. Rada będzie musiała przechowywać je i chronić przed dostępem osób postronnych. Jej obowiązkiem będzie także zabezpieczenie ich przed utratą i zniszczeniem. Komornicy będą mieli trzy lata od zakończenia postępowania na przekazanie dokumentów KRK. To samo dotyczy urządzeń ewidencyjnych – trzeba je będzie przekazać radzie przed upływem trzech lat od ich zamknięcia.
Po upływie okresu przechowywania akta będące materiałami archiwalnymi trafią do właściwego archiwum państwowego. Zarządzenie w tej sprawie wyda prezes sądu rejonowego, przy którym działa dany komornik. Zrobi to niezwłocznie po upływie terminu przechowywania dokumentacji.
Natomiast w sytuacji gdy akta spraw i urządzenia ewidencyjne nie będą stanowić materiałów archiwalnych, zostaną zniszczone w sposób właściwy dla danej technologii zapisu. Czynność tę wykona komisja powołana przez prezesa sądu rejonowego, w okręgu którego komornik ma siedzibę.
Etap legislacyjny: Ogłoszono w Dzienniku Ustaw