Programy dla dzieci nie będą mogły być przerywane przekazami handlowymi, a audycje na życzenie będą musiały mieć odpowiednie blokady, chroniące najmłodszych telewidzów przed niepożądanymi treściami.
Programy dla dzieci nie będą mogły być przerywane przekazami handlowymi, a audycje na życzenie będą musiały mieć odpowiednie blokady, chroniące najmłodszych telewidzów przed niepożądanymi treściami.
Nowelizacja ustawy o radiofonii i telewizji była konieczna ze względu na szybki rozwój nowych technologii. I tak jedną z najważniejszych zmian, jakie pojawiły się w projekcie, jest objęcie przepisami nowoczesnych audycji audiowizualnych, które stanowią programy na żądanie.
Audycje na żądanie to programy, które użytkownik może odbierać w wybranym przez siebie momencie i na własne życzenie spośród udostępnionych przez dostawcę treści. Zgodnie z nowymi przepisami programy na żądanie, które zagrażają fizycznemu, psychicznemu bądź moralnemu rozwojowi osób niepełnoletnich muszą mieć odpowiednie zabezpieczenia techniczne (osobiste numery identyfikacyjne, systemy filtrowania i identyfikacji treści). Dzięki nim najmłodsi nie będą mieć dostępu do tego typu treści. Ponadto programy na żądanie muszą być odpowiednio oznaczone, by potencjalny telewidz zaraz po włączeniu audycji mógł się dowiedzieć, dla której kategorii wiekowej oglądany program może być szkodliwy. O wszystkich stosowanych zabezpieczeniach musi być poinformowana Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.
Dostawcy usług na żądanie będą musieli promować audycje europejskie. I tak minimum 15 procent audycji spośród wszystkich programów oferowanych przez danego dostawcę muszą stanowić audycje europejskie. Programy wytworzone w języku polskim muszą z kolei stanowić co najmniej 10 procent oferty, a audycje europejskie niezależnych producentów – minimum 5 procent. Według opinii Krajowej Rady nałożony na dostawców obowiązek udostępnienia takiej ilości programów producentów niezależnych może mieć niestety negatywny wpływ na rozwój tego sektora w Polsce.
Znowelizowana ustawa zawiera również wiele nowych definicji. Wyjaśnione zostaną takie pojęcia, jak przekaz handlowy, reklama, ukryty przekaz handlowy czy lokowanie produktu. Ukryty przekaz handlowy, czyli reklamowanie w serialach, filmach czy programach rozrywkowych produktów bez poinformowania telewidzów, że mają do czynienia z reklamą, będzie zakazany. Dozwolone będzie natomiast lokowanie produktu, czyli odpłatne przedstawianie danych produktów bądź nawiązywanie do nich w audycji. Artykuły będą mogły być lokowane m.in. w filmach kinematograficznych, audycjach sportowych i rozrywkowych. Program, w których taki produkt się pojawi, musi być odpowiednio oznaczony.
Zdefiniowana zostanie także audycja dla dzieci. I tak programem dla najmłodszych będą wszystkie programy, które ze względu na czas nadawania i treści w nich zawarte przeznaczona jest dla dzieci, które nie skończyły jeszcze 12 roku życia. Wprowadzenie tej definicji według twórców nowych regulacji, czyli Ministerstwa Kultury, ma skutecznie uniemożliwić przerywanie takich programów reklamami. Audycjom dla dzieci nie powinny również towarzyszyć przekazy handlowe, które dotyczą artykułów spożywczych oraz niektórych napojów.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama