1. Wykonywałam dwie umowy-zlecenia. Z pierwszej otrzymywałam wynagrodzenie 4500 zł, z drugiej 3000 zł. Do ubezpieczeń społecznych zgłaszał mnie drugi zleceniodawca. Obie umowy zostały rozwiązane z powodu epidemii. Do którego zleceniodawcy mam złożyć wniosek oświadczenie postojowe?
Z przepisów specustawy nie wynika, do którego ze zleceniodawców należy złożyć wniosek o świadczenie postojowe. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w odpowiedzi na nasze pytanie poinformowało, że w takim przypadku zleceniobiorca może wybrać zleceniodawcę, za pośrednictwem którego wystąpi o świadczenie. Nie ma przy tym znaczenia, z której umowy zleceniobiorca był zgłoszony do ubezpieczeń, ani wysokość wynagrodzenia. Niezależnie od tego, do której firmy się zwróci, i tak może otrzymać świadczenie w tej samej wysokości – 2080 zł.
2. Od kilku miesięcy współpracowałam z pewną firmą na umowy-zlecenia, które były odnawiane. Ostatnia umowa zakończyła się w marcu i kolejna powinna być podpisana na kwiecień. Firma nie podpisała jej jednak z powodu epidemii. Czy mam prawo do świadczenia postojowego?
MRPiPS, które poprosiliśmy o udzielenie odpowiedzi, poinformowało nas, że w takim przypadku świadczenie postojowe nie przysługuje. Jak wyjaśniono, świadczenie przysługuje tylko osobie wykonującej umowę cywilnoprawną, a z dniem zakończenia wykonywania umowy taka osoba nie spełnia tego warunku. W opisywanej sytuacji zleceniobiorca nie będzie miał prawa do świadczenia postojowego.
3. Od kilku miesięcy wykonuję umowę-zlecenie dla pewnej firmy. Od połowy marca firma nie ma dla mnie zadań do wykonania. Nie wypowiedziała mi umowy, bo ma nadzieję, że już niedługo ponownie rozpoczniemy współpracę. Nie płaci mi jednak, bo nie wykonuję żadnej pracy. Czy mam już prawo do świadczenia postojowego, czy dopiero wtedy, gdy zleceniobiorca wypowie mi umowę?
Z przepisów specustawy o COVID-19 nie wynika, aby umowa-zlecenie musiała zostać wypowiedziana, aby zleceniobiorca mógł otrzymać świadczenie postojowe. Zgodnie z art. 15zq ust. 3 świadczenie postojowe przysługuje, gdy w następstwie wystąpienia COVID-19 doszło do przestoju w prowadzeniu działalności przez zleceniodawcę lub zamawiającego, z którymi została zawarta umowa cywilnoprawna. Opisywana sytuacja spełnia ten warunek– u zleceniodawcy doszło do przestoju. Wypowiedzenie umowy nie jest konieczne.
4. Do końca kwietnia wykonuję umowę-zlecenie. Została mi wypowiedziana z powodu epidemii, bo firma redukuje załogę. Szybko jednak znalazłem nową pracę, którą mam zacząć od maja. Czy mam prawo do świadczenia postojowego?
Nie, świadczenie z założenia jest kierowane do zleceniobiorców, którzy nie mają innego tytułu ubezpieczeniowego. W opisywanej sytuacji zleceniobiorca zakończy co prawda wykonywanie umowy-zlecenia, ale od maja będzie ponownie objęty ubezpieczeniem społecznym z nowego tytułu.
5. Zawarłam umowę-zlecenie jeszcze w styczniu, ale jej wykonywanie rozpoczęłam dopiero 10 lutego. Złożono mi wypowiedzenie, od początku maja nie będę już pracować. Czy będę miała prawo do świadczenia postojowego?
Tak. Zgodnie z przepisami specustawy o COVID-19 prawo do świadczenia postojowego przysługuje, jeśli umowa- -zlecenie została zawarta przed 1 lutego 2020 r. To, że jej wykonywanie rozpoczęło się 10 lutego 2020 r., nie wpływa na prawo do świadczenia.