Rozmowa z MARIUSZEM MADEJCZYKIEM z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji - Do załatwiania spraw w urzędzie przez internet nie będzie potrzebne posiadanie bezpiecznego podpisu elektronicznego. Elektroniczne wnoszenie podań, odwołań i skarg będzie możliwe dzięki stworzeniu Profilu Zaufanego.
JERZY KOWALSKI
W Sejmie trwają prace nad dużą nowelizacją ustawy o informatyzacji urzędów publicznych. Czy dzięki zmianom szerzej niż obecnie obywatele będą mogli załatwiać swoje urzędowe sprawy przez internet?
MARIUSZ MADEJCZYK
Ustawa o informatyzacji przewiduje zmiany w kodeksie postępowania administracyjnego. Obecnie podanie wnoszone do urzędu w formie dokumentu elektronicznego powinno być opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. W praktyce oznacza to, że aby obywatel mógł załatwiać w urzędzie sprawę za pomocą środków komunikacji elektronicznej, musi posługiwać się kosztownym podpisem kwalifikowanym. Chcemy to zmienić i uprościć metody komunikacji obywatela z urzędem, wprowadzając Profil Zaufany.
Jakiego rodzaju sprawy obywatele będą więc mogli załatwiać w urzędzie bez wychodzenia z domu, przy użyciu Profilu Zaufanego?
Za pośrednictwem Profilu Zaufanego możliwe będzie np. wnoszenie podań, odwołań i skarg. Jednak to urząd właściwy do załatwienia sprawy ostatecznie zdecyduje, które ze świadczonych usług będą mogły być realizowane za pomocą Profilu. Sądzimy jednak, że zdecydowana większość urzędowych spraw będzie mogła być załatwiana przez internet. Mogą się jednak pojawić szczególne przypadki usług i wtedy urzędy będą wymagały nadal stosowania podpisu kwalifikowanego, z bardzo różnych względów – technicznych, bezpieczeństwa, czy też stosowanych standardów.
A czy dzięki nowym rozwiązaniom petenci będą mieli możliwość przesyłania różnych dokumentów, złożenie których jest konieczne do załatwienia danej sprawy, jak np. map, wyrysów, kopii aktów notarialnych czy aktów stanu cywilnego?
Co do zasady tak. Prawdą jest jednak, że w przypadku niektórych dokumentów wymagana jest szczególna ich postać. Tak jest na przykład w przypadku odpisów aktów stanu cywilnego. Problem elektronizacji tego typu odpisów zostanie rozwiązany dzięki realizowanemu przez MSWiA projektowi pl.ID, którego produktem ma być budowa Centralnego Rejestru Aktów Stanu Cywilnego (CRSC). Poza warstwą techniczną niezbędne są rozwiązania legislacyjne, równolegle procedowane przez MSWiA.



Czy umożliwi to wydawanie urzędom w formie elektronicznej decyzji i postanowień?
Decyzje urzędowe wydawane w postaci elektronicznej muszą być podpisywane bezpiecznym podpisem elektronicznym kwalifikowanym. Takie rozwiązanie uwarunkowane jest koniecznością zachowania transgraniczności dokumentów wydawanych przez urzędy, by mogły być uznawane w krajach Unii Europejskiej.
Czy wdrożenie w życie nowych rozwiązań będzie wymagało dużych nakładów finansowych?
Profil Zaufany jest narzędziem darmowym, nie tylko dla klientów, ale także dla administracji. Koszty wdrożenia centralnych modułów warunkujących działanie Profilu zostaną sfinansowane z funduszy europejskich w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka. Mogą pojawić się dodatkowe koszty dostosowania własnych rozwiązań teleinformatycznych, stosowanych w organach administracji publicznej, które chcąc udostępnić Profil Zaufany swoim klientom, będą musiały zintegrować swoje rozwiązania z platformą ePUAP. Jednak tego typu prace nie wymagają szczególnych nakładów i będą mogły być realizowane w ramach już prowadzonych prac integracyjnych systemów regionalnych z portalem rządowym ePUAP.
Chcą Państwo umieścić w nowych dowodach osobistych darmowe podpisy elektroniczne. Czy to również ma upowszechnić kontakt obywatela z urzędem za pośrednictwem internetu?
Dzięki udostępnieniu klientom administracji nie tylko podpisu elektronicznego, ale także Profilu Zaufanego, damy możliwość wyboru optymalnego dla każdego obywatela rozwiązania. To on zdecyduje, z której formy uwierzytelniania zechce korzystać w kontaktach z administracją. Podkreślić należy, iż korzystanie z Profilu Zaufanego nie będzie wymagało dodatkowych urządzeń, jak np. karty czy czytnika. Wystarczy login i hasło do portalu ePUAP.
Czy prace nad projektem ustawy o podpisie elektronicznym i projektem ustawy o informatyzacji nie powinny przebiegać równolegle?
Pierwotne założenie zakładało równoległe procedowanie obu ustaw. W toku prac okazało się, że ze względu na złożoność problematyki nowa ustawa o podpisach elektronicznych jest nadal konsultowana i wymaga doprecyzowania. Nie przeszkadza to jednak w procedowaniu nowej ustawy o informatyzacji, na zmianę której czekają zarówno organy administracji publicznej, jak i klienci administracji.
Mariusz Madejczyk od października 2008 r. jest pełnomocnikiem ministra spraw wewnętrznych i administracji ds. standaryzacji i integracji rejestrów publicznych