19 stycznia 2013 r. ma nastąpić zmiana przepisów rozporządzenia w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia w zakresie prawa jazdy kategorii AM, A1, A2, A, B1 i B. Jednocześnie będzie to oznaczało duże zmiany dla przedsiębiorców, którzy prowadzą szkoły jazdy. Dlaczego? Ponieważ chcąc szkolić w przyszłym roku nowych kierowców – szkoły jazdy będą zmuszone do zakupu nowych pojazdów o odpowiednich parametrach.

Na etapie uzgodnień jest projektowe rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Wodnej, które zmienia rozporządzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. Projekt ten powstał w związku z koniecznością wdrożenia do polskiego prawa przepisów unijnej dyrektywy 2006/126/WE Parlamenty Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie prawa jazdy.

Pojawią się nowe kategorie prawa jazdy, co dla WORD-ów i ośrodków szkolenia kierowców będzie oznaczało jedno: duże koszty. Ośrodki, które zdecydują się na prowadzenie kursów z kategorii np. AM czy A2 czekają spore wydatki: będą musiały kupić pojazdy spełniające kryteria wyznaczone przez ustawodawcę.

Kategorie A

Z rozporządzenia wynika, że na około 6 – 7 tys. ośrodków szkolenia kierowców, prawo jazdy w kategorii A można zdobyć w około 1000 z nich. Samych Wojewódzkich Ośrodków Ruchu Drogowego (WORD) jest w Polsce 49.

Ministerstwo wstępnie oszacowało, jakie koszty będą musieli ponieść właściciele szkół jazdy, aby uzupełnić flotę o nowy sprzęt. Przy ustalaniu cen wzięto pod uwagę średni koszt pojazdu w Polsce.

AM – motorowery: jeśli któryś z WORD-ów albo szkoła jazdy będą chcieli prowadzić tę kategorię – muszą zakupić odpowiedni sprzęt. Przypomnijmy, że kategoria AM jest kategorią nową (w ramach kategorii AM można także prowadzić czterokołowiec lekki).

Dotychczas motorowerem mogły jeździć osoby, które mają karty motorowerowe (wydawane nieodpłatnie przez szkoły). Jednakże po wejściu w życie ustawy konieczne będzie odbycie kursu i zdanie egzaminu, by móc motorowerem poruszać się po drogach. Szacowny koszy jednego motoroweru kształtuje się na poziomie 8 000 zł.

A1 – w ramach tej kategorii można będzie prowadzić następujące kategorie pojazdów:

1. Motocykl o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg,
2. motocykl trójkołowy o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
3. pojazdy określone dla prawa jazdy kategorii AM;

Ministerstwo dopuszcza użycie posiadanego przez szkoły jazdy i WORD-y taboru motorów (spełniają one ustawowe wymogi dotyczące pojemności skokowej silnika i mocy).

A2 – to kolejna nowość, jaka czeka na kierowców, którzy od przyszłego roku będą próbowali swoich sił na drogach. W ramach tej kategorii można poruszać się następującymi pojazdami:

1. motocyklem o mocy nieprzekraczającej 35 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,2 kW/kg, przy czym nie może on powstać w wyniku wprowadzenia zmian w pojeździe o mocy przekraczającej dwukrotność mocy tego motocykla,
2. motocyklem trójkołowym o mocy nieprzekraczającej 15 kW,
3. pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.

Szkoły i WORD-y chcąc prowadzić kursy w tej kategorii, będą zobligowane do zakupu motocykli o wskazanych parametrach. Ministerstwo oszacowało, że średnia cena jednego motocyklu spełniającego ustawowe warunki to około 30 000 zł.

A – w ramach tej kategorii będzie można poruszać się motocyklem i pojazdami przewidzianymi dla kategorii AM. Z danych Ministerstwa Transportu wynika, że na około 1000 ośrodków szkolenia – 300 z nich jest już wyposażona w odpowiedni sprzęt. Pozostałe ośrodki chcąc od przyszłego roku prowadzić kurs kategorii A, będą musiały zakupić motocykle. Średni koszt jednego pojazdu to 40 000 zł.

Kategorie B

B1 – w ramach tej kategorii można poruszać się czterokołowcem i pojazdami określonymi dla kategorii AM. Ministerstwo Transportu podkreśla w rozporządzeniu, że nie zachodzi tutaj potrzeba zakupywania przez ośrodki i WORD-y nowych pojazdów do szkoleń i egzaminów, ponieważ kursanci będą korzystali z własnych pojazdów.

B – w tym wypadku bierzemy pod uwagę możliwość poruszania się:

1. pojazdem samochodowym o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej
3,5 t, z wyjątkiem autobusu i motocykla,
2. zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym mowa powyżej, oraz
z przyczepy lekkiej,
3. zespołem pojazdów złożonym z pojazdu, o którym powyżej, oraz z przyczepy innej niż lekka, o ile łączna dopuszczalna masa całkowita zespołu tych pojazdów nie przekracza 4.250 kg, z zastrzeżeniem ust. 2,
4. pojazdami określonymi dla prawa jazdy kategorii AM.




Ministerstwo Transportu nie widzi potrzeby zakupu nowych pojazdów przez WORD-y i ośrodki szkolenia kierowców.

Od stycznia 2013 r. sporo nowych wyzwań będzie stało nie tylko przed samymi kursantami, ale i ośrodkami, które chcąc utrzymać się na rynku – muszą zainwestować w nowe, kosztowne pojazdy.